Istoria oraşului
Oradea nu este una completă şi nu poate fi spusă fără a nu include şi istoria comunităţii evreieşti
care a trăit în aceste locuri. Importanţa acestei comunităţi în viaţa oraşului
este de o însemnătate majoră mai ales după a doua jumatate a secolului al
XIX-lea, reprezentanţii ei fiind implicaţi activ în viaţa economică, bancară,
comercială, în sistemul sanitar şi cel şcolar, dar şi în configurarea
arhitectonică a oraşului. Astfel, traseul memoriei
evreiești din Oradea îşi propune să urmeaze cele mai importante locuri legate
de prezența israelită în oraș. Acest traseu este recomandat celor care îşi
doresc să descopere o parte profundă, aproape necunoscută și uneori ignorată, a
orașului.
Harta turului |
Pasul 1: Sinagoga
Viznitz (str. Crinului)
Această sinagogă a fost construită de un
sprijinitor al Rabinului Sr. Jisrael Hager a ramurii hasidice din Viznitz, care
a fugit de persecuție împreună cu curtea sa la Oradea în 1915. Rabinul era
stabilit anterior în Bucovina, dar a reușit să negocieze cu invadatorii ruși
pentru o plecare ordonată, alături de 70 dintre însoțitorii săi. Sinagoga a
fost folosită pe post de spital în ghetou în 1944. Ulterior, a devenit un
atelier, dar acum este divizată în mici unități comerciale.
Pasul
2: Sinagoga ortodoxă (str. M. Viteazul)
În 1890, o nouă
și impunătoare Sinagogă Ortodoxă, a fost construită în stil neo-mauric și este
cunoscută ca Marea Sinagogă. Arhitectul a fost Bach Nandor. Această sinagogă
dispune de locuri pentru 1.050 de persoane (600 de bărbați la parter și 450 de
femei la balcon); în prezent se efectuează lucrări de renovare, fiind utilizată
în ultimii ani doar la ocazii speciale.
Pasul 3: Sinagoga Sas Chevra (lângă sediul Comunităţii Evreieşti Oradea) + Monumentul Holocaustului
Această sinagogă
mică aflată pe teritoriul Comunității Evreiești a fost construită în 1908 de
către Incze Lajos. Este cunoscută ca Sinagoga Sas Chevra și este în continuare
utilizată pentru rugăciunile zilnice. În apropierea acestei sinagogi se află
amplasat şi Monumentul Holocaustului, ridicat
in amintirea fostei comunităţi evreiesti din Oradea exterminată în lagarele naziste de la Auschwitz-Birkenausau, sau în detaşamente
de muncă forţată din Ucraina.
Pasul
4: Palatul Ullmann (Piaţa 1 Decembrie)
Clădire construită în stilul secessionului vienez, se presupune a fi fost proiectată de arh. Lobl Ferenc și terminată în anul
1913. Clădirea e formată din subsol, un parter înalt, mezanin și trei etaje
care se dezvoltă în jurul unei curți interioare. Ultimul etaj este mansardat,
acoperit fiind de un acoperiș foarte înalt. În planul fațadei se remarcă simetria
față de axul central, frumoasa proporționare a traveelor, atât pe orizontal cât
și pe vertical. Decorația, reprezentativă pentru secession-ul vienez se reduce
la medalioane de stuc, butoni de carămidă, feronerie, vitralii și basorelieful
de ceramică, executat în atelierul Zsolnay, cu smalț metalifer de culoarea
bronzului reprezentând “Menora” păzită de doi lei.
Pasul 5: Casa Vágó (str. Traian Moşoiu)
Casa
Vágó a fost construită în Oradea în anul 1905, în stil Secesiunea vieneză, cu forme simplificate,
geometrice, organizată pe demisol și două nivele. Fațada este asimetrică,
intrarea principală fiind marcată cu un fronton de formă eliptică. Central,
este amplasat un bovindou ce ondulează planul fațadei, golurile înalte și
înguste, ritmând fațada simplă lipsită de elemente decorative. Casa, aflată pe
strada Traian Moșoiu nr. 14, a fost proiectată de doi arhitecți frați, Vágó
László (1875-1933) și Vágó József (1877-1947), în prima etapă a creației lor,
fiind înrudită stilistic cu alte imobile ridicate de frații Vágó în Budapesta
în această perioadă. Singurele elemente
decorative, sunt ancadramentele ferestrelor, feroneria pervazelor, vitraliile,
precum și sgrafitto-ul amplasat în atic reprezentându-i, probabil, pe cei doi
frați Vágó. Casa este reprezentativă pentru procesul răspândirii secession-ului
în Transilvania, dar și pentru urmărirea pas cu pas a evoluției artistice a
celor doi frați.
Pasul
6: Palatul Moskovits (Piaţa Unirii)
La începutul
secolului XX la intersecţia Pieţei Unirii cu strada Vasile Alecsandri se aflau
două clădiri de dimensiuni reduse, casa Nikolits şi casa Diamandi, prima cu
parter, cea de-a doua cu un etaj, care au fost cumpărate în anul 1905 de către Mór Moskovits
jr. şi József
Moskovits. Cei doi antreprenori în industria alimentară,
membrii aceleiaşi familii evreieşti, au început în anul 1910 construirea unei
case de raport cu trei etaje, proiectată de arhitecţii de origine orădeană,
fraţii László
Vágó şi József Vágó. Într-o primă fază au început demolarea casei
Nikolits, continuând în acelaşi timp lucrările cu ridicarea primelor trei axe
la colţul străzii Vasile Alecsandri. În ianuarie 1911 au demarat şi demolarea
casei Diamandi, iar la sfârşitul anului au definitivat şi faţada dinspre Piaţă
a palatului. Executarea lucrărilor a fost realizată de firma orădeană al lui Lajos Incze
şi a fiilor săi.
Pasul
7: Pasajul Vulturul Negru (Piaţa Unirii)
Palatul, aflat la adresa str. Independenței nr.1,
a fost construit între 1907-1908 de arhitecții orădeni Marcell Komor și Dezső
Jakob, în stil secession. Antreprenorul lucrării a fost Ferenc
Sztarill. Pe locul acestei clădiri s-a aflat palatul Arborele Verde, care
dispunea de o sală ce găzduia manifestările culturale și politice. Clădirea
este de colț, cu parter înalt și patru etaje, format din două corpuri între
care se găsește un pasaj vitrat cu acces spre str. Independenței, Piața Unirii
și str. Vasile Alecsandri. Fațada principală dinspre Piața Unirii este
asimetrică, fiind formată din două corpuri mari, inegale, ce relevă cel mai
bine stilul secession. Fațada corpului din str. Independenței este mai ordonată
și sobră. Motivul central îl reprezintă un corp ieșit, impărțit în două
registre, care se termină în atic trilobat, având un vitraliu în timpan.
Vitraliul cu vulturul negru, devenit o emblemă a ansamblului, a fost executat
în 1909, în atelierul orădean Neumann K. Palatul Vulturul Negru este cea mai
importantă clădire a stilului său, din Oradea. Clădirea este multifuncțională,
cuprinzând, la vremea inaugurării, cazino, hotel, birouri, restaurant, grupate
în trei corpuri asimetrice. În prezent, în clădire funcționează un hotel, un
cinematograf, o banca, si mai multe cluburi, cafenele si restaurante, fiind un
loc important de intalnire pentru scena sociala a Oradiei.
Pasul
8: Sinagoga
ortodoxă Hileh Neorin (strada Primăriei)
Aflată în
paragină, sinagoga este utilizată pe post de depozit pentru legume. Există însă
planuri de renovare a clădirii și de înființare a unui muzeu evreiesc și centru
de studiere. Planurile au fost întocmite de arhitectul Cristian Pușcaș cu
asistența unei echipe de studenți de la Facultatea de Arhitectură și
Construcții. Acest proiect va fi în parteneriat între Comunitatea Evreilor din
Oradea și Muzeul Țării Crișurilor.
Pasul
9: Clădirea Salamon Goldstein (str. Teatrului)
Arhitectul clădirii Salamon Goldstein a fost
Ferenc Sztarill, fiind construită în anul 1910. În mod asemănător cu alte proiecte
ale lui Sztarill, are un minimum de oranemente, unicitatea fiindu-i dată de
aspectul trapezoidal și de turnul consolă. Are singura poartă de intrare din
Oradea care conține Steaua lui David.
Pasul 10: Casa Adorjan II (str. Patrioţilor)
Casa Adorjan II a fost a doua clădire
comandată de către Emil Adorjan. Are un aspect simetric, având trei balcoane și
o fațadă bogat ornată cu lucrături de fier cu motive florale și vegetale. Casa
a fost construită în anii 1904-1905 de către Ferenc Sztarill conform
proiectului elaborat de arhitecții Dezso Jakab și Marcell Komor.
Pasul 11: Casa Adorjan I (str.
Patrioţilor)
Casa
Adorjan I este prima clădire comandată de Emil Adorjan. Acesta a fost un
antreprenor evreu, un intelectual și un avocat. A numit doi prieteni tineri,
Marcell Komor și Dezso Jakab, să fie arhitecții acesteia. Clădirea a fost
ridicată la scurt timp după anul 1900 și este una dintre cele mai bogat ornate
clădiri din Oradea.
Pasul
12: Palatul
Sonnenfeld (str. Moscovei)
Cel care a dat comanda și a fost proprietarul acestei clădiri
a fost Adolf Sonnenfeld, proprietarul evreu al celei mai mari tipografii din
Oradea. Palatul a fost construit în anii 1911-1912. Adolf Sonnenfeld, de
asemenea, a comandat construirea primei case secesioniste din Oradea. Tipografia se afla în curtea
interioară. Arhitectul palatului a fost Frigyes Spiegel, un notabil inovator Art
Noveau și evreu, care a lucrat inițial în Budapesta, dar care a trăit și lucrat
în Oradea între anii 1919 și 1923.
Pasul 13: Hotel Parc (str. Republicii)
A fost inaugurat de fraţii Emil şi Gyula Weislovits în
martie 1915, însă clădirea este mult mai veche, ea datând din ultimul deceniu
al sec XVIII. În 1873 epidemia de holeră a decimat mai bine de un sfert dintre
locuitori urbiei, iar Adolf Weislovits deschide la parterul clădiri un
magazin de pompe funebre. Ulterior clădirea a fost moştenită de fraţii Emil şi
Gyula Weistovits, care în perioada 1914-1915 au transformat etajul clădirii pe
baza proiectului lui Czoczek Alajos într-un hotel de lux cu 60 de camere
considerat foarte modern în acea perioadă. Cu această ocazie a fost
modificată şi faţada clădirii aşa cum arată şi azi. De-a lungul timpului la
acest hotel au poposit personalităţi de seamă: Nicolae Iorga, Liviu Rebreanu,
Mihail Sadoveanu, George Enescu. În perioada ocupaţiei sovietice în oraş
hotelul a fost rechiziţionat pentru ofiţerii ruşi, apoi a trecut în
proprietatea Ministerului Comerţului şi cedat apoi Ministerului Turismului.
După al doilea Război Mondial hotelul s-a degradat tot mai mult. Vechea
terasă din incintă a devenit Grădină de vară în care au loc spectacole de toate
genurile.
Pasul 14: Palatul Miksa Moskovits (str. Republicii)
Imobilul, cunoscut în epocă sub numele de Palatul Moskovits
Miksa, a fost comandat de Moskovits
Miksa, un inginer evreu, pentru propriul sau uz. Acesta a cumpărat
terenul în 1904, pentru suma de 52000 de coroane şi a locuit în noul
imobil. Clădirea a fost ridicată în 1904-1905.
La structura de rezistenţă s-au utilizat pentru prima dată
în Oradea plăci cu nervuri din beton armat (de tip Hennebique), structura de
rezistenţă fiind proiectată de profesorul universitar ing. Zielinszky Szilárd din Budapesta.
Imobilul este emblematic pentru arhitectura 1900 din Oradea, fiind una dintre
cele mai spectaculoase clădiri ridicate în acest stil, datorită ornamenticii
bogate. Din punct de vedere stilistic,
clădirea se include în arhitectura secesion müncheneză, în aşa numitul Lilienstil.
Palatul Moskovits este dominat de caracteristicile tipice arhitecturii 1900,
dar este eterogen, eclectic, utilizând şi elemente istoriciste adaptate
caracterului general Art Nouveau al faţadelor.
Pasul 15: Palatul Stern (str. Republicii)
Palatul
Stern din Oradea a fost construit în 1909 după planurile arhitecților Komor Marcell și Jakab
Dezso. Este o clădire de colț în stil Lechner, care prezintă o reușită
tentativă de ritmare a fațadei, dealtfel plană, prin accentuarea celor patru bovindouuri de
pe fațade (două pe fiecare), prin amplasarea masivului turn circular pe colț,
subliniind astfel punctul de inflexiune dintre cele doua fațade, deasemenea
împins în afară, sau prin streașină mult ieșită în consola susținută de
contravântuiri din lemn sculptat. Clădirea iese din obișnuitul reprezentărilor Art Nouveau prin sobrietate dar totdodată creează senzația de apartenență prin subtilitatea
reprezentării detaliilor. La parter decorația a fost distrusă, rămânând intacte
doar cele două porți de acces. Feroneria din golurile porţii redă
stilizat “coada de păun” .
Pasul 16: Palatul Apollo (str. Republicii)
În secolul al XIX-lea, exista pe
amplasamentul actualului Palat Apollo, un han cu numele Apollo. În 1910
Consiliul Orăşenesc a dorit să valorifice terenul şi a hotărât ca pe acel
amplasament să fie ridicat un nou imobil. În primăvara anului 1911 Rimanóczy
Kálmán junior a prezentat proiectul care a fost acceptat şi apreciat de
Consiliul Juridic Municipal. Serviciul tehnic şi Comisiile au propus
municipalităţii să facă o licitaţie pentru ridicarea clădirii. În iulie 1911,
s-a acceptat propunerea de ţinere a licitaţiei. În martie 1912 s-a ţinut
licitaţia. Rimanóczy Kálmán junior a câştigat licitaţia, având ce mai bună
ofertă, dar a murit în 12 iulie 1912. Văduva arhitectului a cerut Consiliului
Municipal să-l însărcineze pe inginerul-arhitect Krausze Tivadar
pentru a coordona lucrările la noua clădire, deoarece acesta a fost
colaboratorul arhitectului. În septembrie 1913 presa orădeană scria că
lucrările se vor finaliza în primăvara anului 1914, dar imobilul a fost
finalizat mai târziu, în acelaşi an. Palatul a fost o comandă a Consiliului Municipal
Oradea şi era singurul imobil de raport ridicat la iniţiativa acestuia, toate
celelalte imobile de raport construite la începutul secolului al XX-lea fiind
proprietăţi private. Pentru a realiza venituri, municipalitatea a oferit spre
închiriere spaţiile din imobil. În condiţiile izbucnirii războiului a fost
dificil de găsit chiriaşi pentru toate spaţiile, pentru cafeneaua de la parter,
pentru trei dintre apartamentele de lux şi atelierele de la etajul al treilea.
Pasul
17: Casa Darvas – La
Roche (str. Iosif Vulcan)
Casa Darvas-La Roche este o clădire din Oradea, proiectata
de frații Vágó József și László, datând de la începutul secolului al XX-lea. Clădire
în stil secession vienez cu forme simplificate, geometrice. Are plan în L,
având fațada principală spre strada Iosif Vulcan și pe cea secundară spre Criș.
Fațada principală are trei registre diferit tratate. Întreaga fațadă este
placată cu calcar la intersecția plăcilor aflându-se butoni semisferici din
cărămidă smălțuită aparținând fabricii Zsolnay/Pecs. Fațada secundară este
tratată mai simplu, terasele coborând în trepte până în stradă. Curtea
interioară are ca element distinctiv gardul cu stâlpi din lemn încrustat.
Importantă pentru istoria arhitecturii și artei, reprezentativă pentru
dezvoltarea stilului secession în România.
Pasul
18: Palatul Füchsl
(str. Independenţei)
Clădirea monument istoric, amplasată pe str. Independenţei
11-13, cunoscută sub denumirea de Palatul Füchsl, a fost construită între anii
1902-1903, antreprenorul fiind Rendes Vilmos (inginer constructor), iar
arhitecţii Bálint Zoltán (1871-1938) şi Jámbor Lajos (1869-1955). Palatul
Füchsl este un exemplu caracteristic al începutului de secol al XX-lea, când
comercianţi bogaţi îşi construiau o clădire impozantă, dorind să-şi etaleze
statutul şi să marcheze prin simbolistica ornamentaţiei individualitatea lor.
Astfel, ceea ce face interesant acest imobil este modul de realizare a faţadei
şi simbolistica ornamentaţiei, care evidenţiază personalitatea proprietarilor,
fraţii Füchsl Arnold şi Mór, importanţi comercianţi de vinuri. Stilul clădirii
este secession-ul maghiar de factură lechneriană. Cele două faţade sunt
executate unitar şi nu lasă să se ghicească faptul că, de fapt există două
imobile, fiecare cu o curte interioară şi cu intrare proprie. Faţadele sunt
organizate în trei registre orizontale: parterul cu vitrinele magazinelor, cele
două etaje şi coronamentul constituit din aticul protejat de streşina curbilinie
puternic reliefată. La subsol, sub ambele imobile, se găseau pivniţele pentru
vin, de mari dimensiuni, având intrarea prin curte, dar şi cămările pentru
lemne şi cărbuni, câte una pentru fiecare apartament (patru în imobilul din
stânga şi şase sub cel din dreapta).
Pasul 19: Sinagoga
Neologă (str.
Independenţei)
O magnifică Sinagogă Neologă,
având o orgă de dimensiuni mari și o capacitate de peste o mie de persoane, a
fost construită în anul 1878 în centrul orașului. Acest monument cu arhitectură
neo-maurică a devenit cunoscut orădenilor ca Templul Sion, fiind întotdeauna
asociat cu numele Rabinului Șef Dr. Lipot Kecskemeti. Impunătoarea și
strălucitoarea sa cupolă, reflectată în apele râului Crișul Repede, este până
în ziua de azi monumentul cel mai recunoscut din centrul orașului. Arhitectul a
fost David Busch iar sinagoga a fost construită de Kalman Rimanoczy, Sr.
Elaboratele fresce interne au fost pictate de Mor Horovitz. Monumentul istoric
este într-o condiție care necesită reparații capitale, nefiind utilizată la
momentul actual. Sunt anumite proiecte de dezvoltare prin care Consiliul Local
Oradea a aprobat, în principiu, să transforme Sinagoga într-o sală de concert,
un centru de conferințe și un centru de informare turistică.
Pasul
20: Casa de cultura a sindicatelor (Piaţa 1 Decembrie)
Realizat de Albiter Teodora
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu