Complexul Ursulinelor
Istoria acestui complex a început
odată cu stabilirea călugăriţelor ursuline la Oradea. Mănăstirea ursulinelor,
împreună cu biserica (sfinţită în 1774, şi care poartă hramul Sf. Ana) au fost concepute de canonicul Szentzy Istvan în anul 1771, care a cumpărat o casă pe acest amplasament şi a transformat-o în mănăstire, în stil baroc târziu. Astfel, canonicul cu aprobarea episcopului de
atunci, Pogacsics Adam, aduce la Oradea, în septembrie 1772, primele călugăriţe
aparţinând acestui ordin (ele au fost: mater Maria Innocentia - conducătoare,
mater Angela, mater Nepomucena, soror Crescentia şi soror Monica) din Kosice.
Apărut în secolul al XVI-lea, în
perioada Contrareformei, Ordinul Ursulinelor a avut ca misiune:
- acţiuni de
binefacere,
- educarea
tinerelor
- și
transmiterea învăţăturilor şcolii catolice.
Aceasta a fost
vocaţia lor şi în Oradea, unde Episcopia romano-catolică pentru a asigura
nevoile călugăriţelor Ursuline, a cumpărat încă o casă pe actualul Corso, în care s-a înfiinţat o şcoală de fete, apoi o preparandie ( şcoala de învăţătoate) şi apoi o şcoală civică la nivel de şcoală medie. Donaţia în acest scop s-a ridicat se pare la 200.000 de florini. De la
stabilirea acestor călugăriţe ale acestui ordin călugăresc la Oradea, de atunci
din sec. al XVI-lea, nenumărate generaţii de tinere femei au aflat învăţăturile
şcolii catolice. Acest claustru, acest amplu aşezământ este legat de două
veacuri de educaţia tinerelor fete. O educaţie care se făcea într-o grădină
închisă, într-un loc închis şi protejat, ferite de tentaţiile extra mundane.
Călugăriţele se ocupau de educaţia completă a acestor tinere fete pentru a le
pregăti pentru o viaţă cu adevărat creştină, ferită de tentaţiile lumii
exterioare, de ispite şi educate ca ele însele să nu fie instrumente ale
seducţiei, ci să menţină această flacără a purităţii, demnităţii şi a
fecioriei.
Misiunea Ursulinelor a fost
întreruptă brusc în anii de după cel de-al Război Mondial, când în 1948 toate
ordinele călugăreşti din România au fost desfiinţate, averea lor a fost
naţionalizată, iar călugariţele ursuline au fost nevoite să plece din mănăstire
în doar 24 de ore. Acestea au trebuit să se retragă la câte o cunoştinţă sau la
câte o familie, care le-au primit cu bucurie şi recunoştinţă. Au recâștigat
proprietatea asupra clădirilor abia după 1990, dar s-au retras din Oradea în
urmă cu câțiva ani. Ursulinele nu mai sunt prezente în Oradea, astfel că o
tradiţie de secole s-a pierdut.
Construcţia a suferit repetate modificări şi adăugiri, astfel că înfăţişarea ei actuală datează de prin 1858, când mijlocul secolului XIX-lea aduce o schimbare de viziune arhitecturală datorită pătrunderii stilului romantic, paseist, ataşat mai ales de principiile curentului european "Ghotic Revival". Acesta a pătruns şi la Oradea, mai ales în zona învăţământului patronat de ordinele călugăreşti. Astfel mănăstirea călugăriţelor ursuline a suferit importante modificări în urma cărora a primit actuala faţadă caracterizată de elemente neogotice (întregul etaj dinspre strada Republicii a primit trăsăturile specifice stilului neogotic, porţiunile de sub ferestrele mici, rectangulare au fost decorate cu perechi de cvidrifolii, iar dedesubt cu rozete). Datorită măsurii cu care au fost folosite motivele definitorii pentru arhitectura gotică, plastica faţadei are un aspect sobru, elegant. Modificările aduse la începutul secolului XX-lea poartă amprenta constructorului Sztarill Ferencz. Aripa de pe strada Moscovei a fost construită în 1877, iar cea de pe strada Roman Ciorogariu, în 1855 care în prezent nu se conservă. Aici "un zid lung şi nu prea arătos" ascundea o grădină şi o capelă fără turn, edificată prin 1840. Faţada, aflată pe strada Republicii, poate fi împărţită în trei corpuri mari de clădire. Cea de la mijloc a găzduit în a doua jumătate a secolului trecut sediul Casino-ului orăşenesc (un loc de întâlinire a nobilităţilor oraşului).Prăvălii au apărut abia la începutul secolului XX-lea ,iar fostul local al CEC-ului a adăpostit, în perioada de dinaintea Primului Război Mondial, sediul Băncii austro-ungare. Pe zidul bisericii, în stânga intrării, la circa 1,2 m de sol, o plăcuţă precizează că până la acest nivel s-au ridicat apele revărsate ale Crişului, la 13 august 1851.
Construcţia a suferit repetate modificări şi adăugiri, astfel că înfăţişarea ei actuală datează de prin 1858, când mijlocul secolului XIX-lea aduce o schimbare de viziune arhitecturală datorită pătrunderii stilului romantic, paseist, ataşat mai ales de principiile curentului european "Ghotic Revival". Acesta a pătruns şi la Oradea, mai ales în zona învăţământului patronat de ordinele călugăreşti. Astfel mănăstirea călugăriţelor ursuline a suferit importante modificări în urma cărora a primit actuala faţadă caracterizată de elemente neogotice (întregul etaj dinspre strada Republicii a primit trăsăturile specifice stilului neogotic, porţiunile de sub ferestrele mici, rectangulare au fost decorate cu perechi de cvidrifolii, iar dedesubt cu rozete). Datorită măsurii cu care au fost folosite motivele definitorii pentru arhitectura gotică, plastica faţadei are un aspect sobru, elegant. Modificările aduse la începutul secolului XX-lea poartă amprenta constructorului Sztarill Ferencz. Aripa de pe strada Moscovei a fost construită în 1877, iar cea de pe strada Roman Ciorogariu, în 1855 care în prezent nu se conservă. Aici "un zid lung şi nu prea arătos" ascundea o grădină şi o capelă fără turn, edificată prin 1840. Faţada, aflată pe strada Republicii, poate fi împărţită în trei corpuri mari de clădire. Cea de la mijloc a găzduit în a doua jumătate a secolului trecut sediul Casino-ului orăşenesc (un loc de întâlinire a nobilităţilor oraşului).Prăvălii au apărut abia la începutul secolului XX-lea ,iar fostul local al CEC-ului a adăpostit, în perioada de dinaintea Primului Război Mondial, sediul Băncii austro-ungare. Pe zidul bisericii, în stânga intrării, la circa 1,2 m de sol, o plăcuţă precizează că până la acest nivel s-au ridicat apele revărsate ale Crişului, la 13 august 1851.
Complexul a beneficiat recent de o
excepţională lucrare de restaurare. Din vechea construcţie de secol XVIII, din
barocul acela iniţial s-a păstrat o foarte frumoasă boltă a vechii porţi de
intrare, plasată imediat lângă intrarea în capela şi care a fost pus în valoare
printr-o restaurare excepţională făcută în anii '90 a întregului complex. Nu
doar exteriorul acestei biserici este fermecător (Biserica are o lungime de 15
metri și o lăţime de 7,2 metri). Interiorul bisericii cu o singură navă,
este împărțit în trei secțiuni: intrarea, bolta înfundată de deasupra intrării,
partea centrală cu bolta și sanctuarul. Când intri în capelă, mobilierul alb,
fineţea stilului, tăcerea credincioşilor, toate acestea îţi arată o altă
dimensiune a vieţii. În rest capela este cu gust decorată, sunt motive baroce,
cu volupte, o decoraţie de bun gust, dar menţinută în această cheie sobră,
aspră chiar, care să amintească de disciplină, de reţinerea, de mijloacele
minime pe care trebuie să le exercite în ordin material un călugăr. Personajul central al picturii altarului principal este Sfânta Ana. Vitraliul de lângă amvon a fost realizat în anul 1888. Unica frescă a bisericii se vede pe bolta navei, ilustrând Înălţarea Maicii Domnului. Micuţa capelă construită în interiorul claustrului de odinioră a ursulinelor folosită în timpul comuniştilor drept depozit astăzi e frumos renovată şi a devenit capela Reconcilierii din curtea Liceului Ady Endre.
Curiozităţi
Fondatoarea, Angela de Merici
(1470-1540), este cea care a întemeiat în 1535 ,,Societatea Sfintei Ursula"
pentru educarea religioasă a tinerelor fete, care reprezintă primul ,,institut
secular". A îmbrăcat haina Ordinului al treilea al Sfântului Francisc de
Assisi și a adunat în jurul ei tinere pe care le-a format în vederea
exercitării faptelor de caritate.
Acest ordin călugaresc al Bisericii
romano-catolice şi-a primit numele de la Sfânta Ursula, a cărei poveste a
inspirat multe compoziţii literare şi nenumărate opere de artă, inclusiv o
serie de picturi de secol XV ale lui Carpaccio de Veneţia. Viaţa ei este un
exemplu de puritate creştină dusă până la martiraj, plasată undeva temporal şi
geografic în Anglia secolului IV-lea, unde începe povestea ei. O legendă mai
veche decât timpul ne spune povestea unei prinţese din Bretania, al cărei tată,
rege creştin îi aranjează căsătoria cu un prinţ păgân. Ursula a cerut un răgaz
de 3 ani, timp în care a plecat într-o călătorie pe mare împreună cu 11.000 de
fecioare. Destinaţia aleasă a fost Roma, centrul creştinătăţii occidentale, iar
la întoarcerea spre ţara natală au găsit un Koln în plin asediu. Ea a dorit să
facă un pelerinaj în Europa şi şi-a sfârşit zilele ca martiră în Koln-ul de
astăzi, în lumea germanică, şi se pare că cei care au săvârşit-o de viaţă au
fost hunii. Cele 11.000 de fecioare au fost ucise, singura salvată fiind chiar
Ursula. Conducătorul hunilor, Attila, se îndrăgostise de ea şi i-a cerut mâna,
aceasta fiind de altfel condiţia pentru a o lăsa în viaţă. Ursula a refuzat
însă iar acesta a fost momentul care a transformat-o într-o martiră. Ea a rămas un simbol al purităţii, al castitătţii,
iar statuia ei pe care o vedem în această capelă a Complexului Ursulinelor din
Oradea, are atributele esenţiale ale fecioriei şi purităţii. Ea ţine pe piept
firul de crin, simbol al purităţii; o săgeată care este probabil instrumentul
cu care ea a fost ucisă şi a consacrat-o ca martiră, iar în jurul capului are o
cunună de trandafiri, alt simbol al purităţii, legat de o foarte frumoasă
imagine marială, Sfânta Maria. Simbolul ei este tufa de trandafiri care nu se
arde şi nu se mistuie, aşa cum ea a rămas Fecioară, născându-l pe Fiul lui
D-zeu, rămânând în continuare fecioară. De asemnea, Sf. Ursula mai are un atribuit,
ancora, probabil legată de această călătorie iniţiatică şi transformatoare.
Imagini
Imagine din interiorul Bisericii |
Plachetă ce marchează nivelul apelor care a inundat oraşul Oradea 13 august 1851 |
Vedere laterală a clădirii |
Capela din interiorul complexului |
Interiorul capelei |
Bazarul
Situat între Teatru şi Corsoul
Oradean, a fost construit în 1899 în stil eclectic. El a fost un fel de “bonus “oferit
primăriei de către arhitectul Rimanoczy Kalman sen, pentru comanda de execuţie
a Teatrului.
Casele din piaţa teatrului trebuiau
dărâmate dar şi bazarul deja existent
trebuia lărgit şi deplasat în aşa fel încât marea
construcţie a teatrului să aibă un cât mai bun amplasament. Astfel în urma unui
concurs, oferta arhitectului Rimanoczy Kalman senior a fost declarată câştigătoare,
iar Teatrul, depozitul acestuia şi Bazarul au fost terminate în timp record , 1
an şi 3 luni. Clădirea Bazarului a fost ridicată din materiale rezultate din
demolarea caselor din piaţa Ferdinand.
Faţadele sunt decorate cu elemente
arhitectonice de inspiraţie
renascentistă. Deşi are ca regim de înălţime doar un parter înalt şi
etaj, clădirea Bazarului este o prezenţă arhitecturală deosebit de impunătoare.
Etajul are ferestre decorate cu ancadramente de o bogăţie plastică în stil
eclectic.
Cel
mai spectaculos element arhitectural este porticul, de fapt un coridor ce se
deschide spre faţada estică a teatrului. Frontonul acestui portic este de o
eleganţă deosebită. Acesta conţine în mijlocul timpanului o rozetă de tip neobaroc,
particularizată de putto cu blazon, urme decorative şi denticuli de tip
renascentist.
Arcul semicircular este amplasat de un ornament monumental cu un
traseu curbat în stil neobaroc. Aici a funcţionat primul cinematograf, teatrul
Edison.
Spre sfârşitul anilor '90 Bazarul era un loc viu cu numeroşi comercianţi.
Intrarea Bazarului |
Detaliu de pe faţada principală |
Imagine cu faţada dinspre strada Republicii |
Palatul Kolozsvari
Proiectantul
clădiri a fost Sztarill Ferenc care în 1912 a construit această clădire cu trei
etaje. Partea de rezistenţă a proiectului a fost întocmită de profesorul
universitar ing. Zeilinky Szilard. Parterul
şi mezaninul sunt străpunse cu goluri
mari pentru vitrine, faţada principală este divizată în 3 axe din care cea din
mijloc uşor înaintată sub formă de bow-window, este încoronată cu un turnuleţ
piramidal.
Detaliu de pe faţada principală |
Hotel Parc
A fost inaugurat de
fraţii Emil şi Gyula Weislovits în martie 1915, însă clădirea este mult mai
veche, ea datând din ultimul deceniu al sec XVIII.
Clădirea
a avut mai mulţi proprietari , de
exemplu în 1833 contele Rhedey
Adam sau Adolf Weislovits care a cumpărat în 2 rate palatul de la văduva
contelui Bethlen Gergely.
În
1873 epidemia de holeră a decimat mai bine de un sfert dintre locuitori urbiei,
iar Adolf Weislovits deschide la
parterul clădiri un magazin de pompe funebre.
Ulterior clădirea a fost moştenită de fraţii
Emil şi Gyula Weistovits, care în perioada 1914-1915 au transformat etajul clădirii
pe baza proiectului lui Czoczek Alajos într-un hotel de lux cu 60 de camere
considerat foarte modern în acea
perioadă. Cu această ocazie a fost modificată şi faţada clădirii aşa cum
arată şi azi.
După terminarea construirii hotelului Gyula Weislovits face o
călătorie în India de unde aduce covoare orientale de o mare valoare, vaze şi
alte obiecte care au asigurat hotelului o eleganţă deosebită.
În
urma transformărilor din 1915 faţada clădiri a devenit eclectică fără excese de
decoraţii. Mult mai atractivă este faţada dinspre curtea interioară, unde ancadramentul ferestrelor prezintă profiluri mărunte în
tencuială. Vitraliile şi ferestrele decorative din casa scărilor aparţin deja
stilului secession. În stilul secession s-a executat şi feroneria uşilor de la
intrare şi balustrada balconului interior. Balustradele balcoanelor exterioare
(din str. Republici şi str.Aurel Lazăr) sunt probabil mai vechi şi au rămas din
perioada premergătoare transformărilor din 1915.
De-a
lungul timpului la acest hotel au poposit personalităţi de seamă: Nicolae
Iorga, Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, George Enescu. În perioada ocupaţiei
sovietice în oraş hotelul a fost rechiziţionat pentru ofiţerii ruşi, apoi a
trecut în proprietatea Ministerului Comerţului şi cedat apoi Ministerului Turismului.
După al doilea Război Mondial hotelul s-a degradat tot mai mult.
Grădina de vară |
Palatul Rimanoczy Kalman senior
Situat pe str.Republicii, colţ cu
parcul Traian, nr 1, datează din 1905.
Proiectantul clădiri a fost Rimanoczy Kalman jr care cu această clădire a reuşit să producă
într-un mod original dar într-o formă mai simplificată palatul Ca d’Oro din
Veneţia (Casa de aur) considerat cel mai frumos palat veneţian.
Rimanoczy Kalman jr a fost cel mai
important arhitect orădean în perioada 1900-1912, afirmându-se şi ca antreprenor.
El s-a afirmat printr-un număr mare de imobile proiectate
şi construite. Dintre realizările sale
amintim Palatul Finanţelor Publice, Palatul Episcopiei greco-catolice,
Palatul Rimanoczy senior,
Palatul Apollo etc.
Palatul Rimanoczy Senior are un parter
înalt, 2 etaje un turnuleţ pe colţ, ferestre ondulate şi 2 frontoane în arc semicircular pe faţada
principală.
Parterul are uşi şi ferestre în acoladă subliniate prin arcade, curbe decorate cu
motive geometrice, loggie compartimentată şi susţinută.
La ambele etaje se găseşte pe colţ câte un
balcon cu balustrade arcuite. Balconul de la etajul I are goluri trilobate.
Feroneria din curtea interioară a palatului |
Curtea interioară a palatului |
Complexul Premonstratens
Istoria
acestui complex a început odată cu stabilirea ordinului de călugări Premonstratens
pe meleagurile Orădene, în 1130. Apărut în secolul al XII-lea, Ordinul
Premostratens a avut ca misiune evanghelizarea (convertirea la creştinism)
oamenilor, dar şi educarea tineretului şi a misionarilor. Aceasta a fost
vocaţia lor şi în Oradea, motiv pentru care activitatea ordinului a obtinuţ
recunoştinţa locuitorilor.
Complexul
Premonstratens era compus dintr-o biserică, mănăstire şi o şcoală.
a) Biserica
mănăstirii premonstratense „Maica Îndurerată” a fost ridicată iniţial în prima
jumătate a secolului al XVIII-lea, ca biserică a ordinului paulin. Sursele
documentare privind una din cele mai importante biserici baroce din zonă au fost
distruse odată cu desfiinţarea ordinului paulin în 1786 şi distrugerea arhivei
acestuia. Paulinii s-au reîntors la Oradea după înnăbuşirea revoluţiei conduse
de Francisc Rákóczy II, pentru a-şi reconstrui vechea mănăstire medievală.
Negăsind locul acesteia, şi-au întemeiat reşedinţa într-o nouă locaţie, şi
anume pe locul în care se află mănăstirea în momentul de faţă. Construcţia s-a
făcut undeva între anii 1741-1766, iar arhitectul şi se pare că şi executorul
construcţiei este un călugăr paulin pe nume Vépi Máte, adus de episcopul Csáky Miklós în 1740 pentru
proiectarea noii catedrale episcopale.
După
desfiinţarea ordinului (1786), biserica este folosită un timp ca şi depozit, o
parte a mobilierului a fost vândut, iar din 1808 biserica rămasă goală a
paulinilor este preluată de ordinul Premonstratens.
Descrierea edificiului
Clădirea
bisericii îşi păstrează în mare măsură forma iniţială si poartă pecetea
barocului cu aspecte clasicizante. Ansamblul este compus dintr-o biserică cu
axa orientată nord-sud, mononavată, prevăzută cu două turnuri pe faţada
principală şi o mănăstire aflată la vest de ea. Faţadele laterale ale bisericii
sunt simple, ritmate doar de pilaştri aplatizaţi şi parţial acoperite de corpul
mănăstirii. Cele două turnuri imprimă o dezvoltare considerabilă a faţadei faţă
de lăţimea navei, totodată o structurare pe verticală pe trei axe a acesteia.
La
rândul lor, creând un echilibru compoziţional, cornişele profilate divizează
faţada în trei registre orizontale. Faţada nordică clasicizantă, terminată cu
un timpan triunghiular, este flancată de cele două turnuri încheiate cu o
puternică cornişă profilată superioară, ce se curbează pe fiecare latură
deasupra discului ceasurilor.
Portalul
principal este încadrat de coloane angajate toscane ce se înalţă peste
piedestaluri şi se continuă şi la nivelul etajului. Sprânceana prevăzută cu un
timpan triunghiular deschis a portalului, este susţinut de trei console, iar
deasupra ei apare o fereastră trapezoidală cu laturile arcuite. În acelaşi
registru la turnuri apar câte două ferestre ovale suprapuse. La etaj fereastra
din mijloc este de dimensiuni mai mari şi are o terminaţie dreaptă cu timpan
arcuit, în timp ce cele laterale au timpane triunghiulare.
Ferestrele
turnului se-ncheie semicircular. Nava bisericii este acoperită cu trei travei
de bolţi boeme, ce se descarcă pe arce dublou respectiv pe perechi de pilaştri
aplatizaţi, cu capiteluri corintice. O cornişă profilată perimetrală crează
legătura dintre naşterea arcadelor şi câmpul parietal.
Corul
este acoperit cu o boltă boemă aflată la o cotă mai mică decât cea a navei, iar
arcele dublou ale ei sunt susţinute de coloane angajate cu capiteluri
corintice, absida fiind prevăzută cu o cupolă marcată de arce dublou aplatizate
iar în ax existând o penetraţie în jurul unei ferestre ovale.
Bolta
este decorată cu stucaturi: patru figuri în colţuri, purtând câte un coş,
medalioane, vrejuri şi cartuşuri. Această decoraţie se repetă şi pe peretele
parapetului tribunei. Spaţiul interior este luminat de cele trei ferestre
înalte, cu terminaţii în segment de arc ale navei şi fereastra corului.
La vest de cor se află clădirea mănăstirii, legată de biserică. Accesul dinspre cor spre coridoarele de lângă acesta se face prin două uşi cu ancadramente profilate, cu sprâncenele arcuite iar de aici se pătrunde spre sacristia boltită şi spre culoarele mănăstirii. Ferestrele ce înlocuiesc golurile oratoriilor şi comunică cu coridorul de la etajul mănăstirii, sunt prevăzute cu balcoane susţinute de console.
Cele
mai valoroase elemente de mobilier sunt stranele realizate de meşterul Johann
Egidius Hartig, cu reprezentări ale Legendei Sfântului Paul Eremitul în 16
scene şi orga comandată de episcopul Forgách. Altarele existente provin deja
din perioada ordinului Premonstratens. Altarele laterale ridicate în 1808 au
fost dedicate Sf. Ana, Sf. Iacob, Sf. Augustin şi Sf. Norbert. Tabloul altarului
principal dedicat Maicii Indurerate, a fost realizat de Mezey Lajos în
anul 1841.
b) Mănăstirea premonstratensă, iniţial centru monastic al paulinilor orădeni, a fost construită în deceniul şapte al secolului al XVIII-lea, se pare că tot de acelaşi Vépi Máte. Clădirea cunoaşte o a doua etapă constructivă la începutul secolului XIX, când ea este supraetajată. După ambele etape, îşi păstrează acelaşi stil constructiv, respectiv baroc. Faţada clădirii este dominată de rezalitul central. Actualmente, o parte a fostei mănăstiri este ocupată de Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”.
c) Gimnaziul
Premonstratens – Academia de drept
Această a treia parte a complexului, lipită de
clădirea mănăstirii, este mult mai târzie, ea fiind construită doar în anul
1874. Din nefericire arhitectul acestei clădiri în stil eclectic nu este cunoscut,
ştiindu-se doar constructorul ei, antreprenorul Schloszarik József.
Institutia
de invatamant a fost întemeiată la 2 decembrie 1699. Din 1717 a funcţionat ca
şcoală iezuită, iar din 1874 ca Arhigimnaziu cu limba de predare latină,
tutelat de Ordinul călugaresc “Premonstratensis”. Aici s-a constituit şi prima
catedră de limba romană, care a fost onorată de profesori iluştri ca: Alexandru
Roman, Dionisie Pascutiu, Constantin Pavel.
În localul acestei şcoli a funcţionat şi
Academia de Drept până în preajma Primului Război Mondial şi câţiva ani în
perioada interbelică, care s-a bucurat de prezenţa unor nume celebre printre
profesorii săi: Iosif Vulcan, Emanuil Gojdu, Aurel Lazar ş.a. Şcoala de băieţi
prin exigenţă şi preocupare pentru viitorul copiilor a dat roade, mulţi
terminând şi facultatea de drept în cadrul aceluiaş ordin devenind renumiţi. Printre
cei care au studiat aici se numără Alexandru Roman, membru al Academiei Române,
iniţiatorul “Societăţii de lectură a tinerimii române din Oradea Mare”, Emanuil
Gojdu, dr. Aurel Lazăr, Gheorghe Pop de Băseşti, întemeietor al Partidului
Naţional Român, organizatorul pedagogiei române în Ardeal, avocatul Ioan Raţiu,
Vasile Mangra, episcop ortodox, Aloisiu Vlad, Ioan Ciordaş, Lucian Bolcaş, dr.
Gh. Plopu – prim preşedinte de secţie la Înalta Curte de Casaţie din România şi
mulţi alţii. În perioada interbelică în localul şcolii a funcţionat Liceul
Comercial Român-Maghiar şi până în 1924 Facultatea de Drept. În 1959 prin
unificarea Liceului Clasic Mixt Maghiar cu Liceul de Fete Român “Oltea Doamna”
a luat fiinţă Liceu teoretic nr. 4 care ulterior s-a transformat in Liceul de
Filologie-Istorie, care din 1990 a devenit Liceul Teoretic “Mihai Eminescu”.
Din anul şcolar 1999-2000, şcoala a primit denumirea de Colegiul Naţional
“Mihai Eminescu”.
Descrierea edificiului
Clădirea
impozantă (cu aspect masiv, greoi) a gimnaziului cu două etaje are latura lungă
paralelă cu strada şi trei aripi perpendiculare pe aceasta. Planimetric ea se
înscrie în tipologia clădirilor ce i-au forma literei E. Astfel, latura lungă a
clădirii este paralelă cu strada şi trasă spre interior, cele trei aripi
perpendiculare pe ea sunt inegale ca dimensiuni. Cele două exterioare sunt
egale, iar cea mediană este mai scurtă si nu ajunge pana la frontul strazii,
dar este mai bine evidenţiată de o ornamentaţie mai bogată. Curtea exterioară a
fost închisă cu un gard din fier forjat cu soclul din cărămidă în acelaşi an,
1874, el dăinuind aproape în aceeaşi formă şi astăzi (doar partea bazală,
iniţial doar din cărămidă, a fost tencuită).
Imagini din interiorul Bisericii
Palatul Episcopal Ortodox
(fostul Palat Rimanóczy Kálmán junior)
Palatul
Episcopal Ortodox, de pe strada Roman Ciorogariu 3, a fost reşedinţa
renumitului arhitect Rimánoczy Kálmán junior. Edificiul a fost conceput şi
realizat în anul 1905 de către Rimánoczy Kálmán jr., cu o faţadă impresionantă
ce-i conferă aspectul unui palat, în stil eclectic, cu elemente neogotice şi
romantice împletite într-un original fast inconfundabil. După moartea
arhitecului, în 1912, moștenitoarea acestuia a vândut casa lui Grosz Imre care,
la rândul său, a vândut-o Episcopiei Ortodoxe, în 1921. Prețul de vânzare a
fost de 1.200.000 de lei, iar 300.000 de lei a fost suma acordată de către
Guvern pentru înzestrarea noii reşedinţe cu un mobilier pe măsura fastului
cuvenit unei instituţii de un asemenea rang.
În
perioada interbelică aici şi-a avut sediul pentru o scurtă vreme Academia
Teologică Ortodoxă. Tipografia ce funcţiona în subsolul clădirii din 1925, a
permis înfiinţarea unei edituri. În 1929, pentru o scurtă perioadă,
administratorul Tipografiei Diecezane a fost diaconul Aurel Tripon, cel care a
realizat, în 1936, Monografia-almanah a Crişanei. Din 1921, Episcopia editează
o publicaţie proprie: ”Legea românească”.
În
1940, administraţia horthystă a desfiinţat Episcopia de Oradea şi Academia
Teologică. La moartea marelui Roman Ciorogariu (1936), strada pe care se află
palatul episcopal a primit numele acestuia, nume pe care l-a păstrat până în
1940. În 1940, administrația hortystă a desființat Episcopia din Oradea și
Academia Teologică, simultan cu redenumirea străzii, cunoscută de atunci și
până în 1945 sub numele de strada Adolf Hitler. Anii comunismului au adus
străzii un nume neutru, Porțile de Fier, care nu a fost schimbat decât după
revoluția din 1989. Atunci și-a redobândit numele cuvenit, cel al lui Roman
Ciorogariu.
În anul
1971, clădirea a fost restaurată, geamurile capelei de la etajul I au fost
schimbate cu vitralii, picturile au fost refăcute, iar ceea ce a rămas
din vechiul palat - sobe și ornamente murale - au fost restaurate de
specialiști. Lângă capelă este amenajat un muzeu de artă bisericească, foarte
bine dotat (unde sunt expuse obiecte de cult, cărți vechi, manuscrise,
argintării, argintării aurite, icoane pe sticlă, picturi etc.), cu piese de o
mare valoare pentru istoria românească. Totul este încununat de un splendid
paraclis, realizat într-un frumos stil neobizantin.
Descrierea edificiului
Elementele
de pe faţada palatului sunt de inspirație venețiană. Alternanța între cărămidă
și tencuială și ferestrele în trei arcade de la etaj sunt reprezentative, în
acest sens. Cornișa este formată în ogivă, ceea ce este caracteristic pentru
goticul timpuriu. Cele trei axe centrale au pe lateral, la etaj, “bow-window-uri”
specifice secession, fapt care creează o anumită alternanță în ritmicitatea
fațadei. Balustrada de la etaj este împodobită cu statuete de piatră.
Exteriorul clădirii |
Poarta de la intrarea în clădire |
Detalii din interior |
Vitraliu |
Pictură de pe pereţii palatului |
Casa Bartsch
Face corp comun cu Hotelul şi cafeneaua
Szechenyi şi cu fostul sediu al Casei
Naţionale. Casa Bartsch a fost construită în 1883 de către
arhitectul Hanzlian Janos, după propriul său model, în stil eclectic. După cum
relatează un ziar local al vremii, la 1 mai 1907, Casa Bartsch a fost cumpărată
de Ovary Sandor. Articolul respectiv spunea că proprietarul unui lanţ de
cafenele din Budapesta îi oferea lui Ovary Sandor suma de 14000 de coroane pe
an pentru închirierea spaţiului de la parterul casei. Afacerea s-a realizat ,iar
această cafenea era a 16-a din Oradea, egalându-se astfel numărul băncilor din
oraş.
În 1920 la
etajul casei şi-a instalat filială o instituţie de credit, cunoscută ca Banca
Marmorosch Blanc and Co. Înfiinţată în
1905 la Bucureşti. Era la acea vreme una din cele mai puternice bănci din
Europa Centrală. În cei 20 de ani de funcţionare în Oradea, banca a fost
condusă de omul de afaceri Ionel Seitan, care după 1930 a fost directorul
Băncii Reunite şi al Casei de Economii şi Comerţ din Oradea.
În 1938 Casa
Bartsch a fost cumpărată de Episcopia Ortodoxă Română pentru 7 milioane de lei. Episcopul Nicolae
Popovici a declarat la 7 mai 1939 că pe locul Casei Bartsch urmează să se
construiască viitoarea catedrala Episcopală a Oradiei. Nu se mai reuşeşte acest lucru, deoarece
izbucneşte al Doilea Război mondial.
Băncile cu
capital privat au fost desfiinţate , iar la parterul clădirii
se deschide un restaurant care a funcţionat până în 1992.
Clădirea este
compusă dintr-un parter şi etaj. Parterul
este marcat de ferestre şi uşi în arc
semicircular, iar etajul de ferestre rectangulare cu ornamente bogate. Casa are mici
balcoane în faţa ferestrelor, coloane cu capiteluri şi diverse ornamente în
stil neorenascentist.
Imagini din exteriorul clădiri
Hotelul Szechenyi şi Casa Naţională
Hotelul Szechenyi a
fost construit în 1887 de inginerul Knapp Ferenc. Se extinde pe 3 străzi : Str Republicii, Str.Mihai
Eminescu şi Parcul Traian şi închide o curte interioară. La parter s-a
deschis un restaurant, o cafenea, o berărie şi câteva magazine, iar la etaj
s-au amenajat cele 30 de camere ale hotelului. În curtea interioară
se află apartamentul administratorului, bucătăria, spălătoria, camerele
servitoarelor. Faţada dinspre
str.Republicii este simetrică, ferestrele de la etaj au elemente renascentiste.
După 1920 hotelul poartă numele Reginei Maria, iar după 1929 consiliul local al oraşului cedează
etajul Casei Naţionale.
La 12 iunie
1929 episcopul ortodox al Oradiei Roman Ciorogariu şi episcopul greco-catolic Valeriu Traian Fronţiu au lansat
apelul pentru constituirea Casei Naţionale care avea menirea să contribuie la
ridicarea socială, culturală şi economică a Bihorului.
Activitatea
Casei Naţionale se desfăşura pe secţiuni: cultură, etnografie şi muzică
naţională. Secţiunea de etnografie şi-a
propus înfiinţarea unui unui muzeu al Bihorului. În cele din urmă, muzeul s-a
deschis la 28 mai 1934 în sala de şedinţe a Casei Naţionale. S-a pus accent pe
strângerea obiectelor şi mai puţin pe conservarea sau restaurarea lor, deoarece
nu erau specialişti. Muzeul a funcţionat până în 1940. Dintre
preşedinţii Casei Naţionale a fost avocatul Nicolae Jigre, iar dintre fondatori
amintim pe dr. Ioan Picu Bădilă prefect al Bihorului în 1933 şi Augustin
Chirilă directorul Prefecturii Bihor din 1931.
După 1931 în acest sediu s-au mutat : Gazeta de
Vest, Asociaţia Profesorilor Secundari, Uniunea ofiţerilor de Rezervă, Reuniunea
Femeilor Române. Reuniunea Femeilor
Române a avut-o ca preşedintă pe Aurelia Pop, soţia prefectului. În cadrul
acestei reuniuni se organizau baluri, ceaiuri dansante unde se strângeau bani
folosiţi în scopuri caritabile, inclusiv bani pentru întreţinerea mormintelor
eroilor căzuţi în Primul Război mondial.
La 1 mai 1933
Reuniunea a deschis un cămin pentru femeile
intelectuale române lipsite de posibilitatea de a se susţine singure din punct
de vedere material. La 28 noiembrie 1931
Casa Naţională a marcat aniversarea împlinirii a 50 de ani a marelui George
Enescu, fiind invitat de onoare. Ultimul preşedinte
al Casei Naţionale a fost profesorul Teodor Neş ,directorul Liceului Emanuil
Gojdu După începerea celui
de al Doile Război Mondial activitatea Casei Naţionale a fost sistată. Ea nu a
mai fost reînfiinţată niciodată.
Palatul Apollo
În sec. XIX, exista pe amplasamentul actual al palatului
Apollo, un han cu numele Apollo.
În 1910 Consiliul orăşenesc a dorit să valorifice terenul şi
a hotărât ca pe acel amplasament să fie ridicat un nou imobil. Această decizie
de a construi apartamente,vine în momentul când populaţia oraşului a crescut de
la 28.698 de locuitori în 1870 , la 40.750 de locuitori în 1890. Pentru a rezolva problema unor locuinţe ,Primăria a oferit terenuri
şi fonduri necesare unor antreprenori pentru a ridica clădiri care să cuprindă
spaţii pentru apartamente. Licitaţia a fost câştigată de arhitectul Rimanoczy Kaman Jr
care s-a oferit să ridice construcţia cu 800.000 de coroane, dar refluxul
economic şi financiar din Oradea, după 1900 l-au determinat pe arhitect să
revină asupra calculelor precizând că viitorul Palat Apollo va costa cu 80.000
de coroane mai mult.
Lucrările pentru construcţie încep în 1912 sub conducerea lui
Rimanoczy Kalman Jr, dar din cauza morţii sale premature, la 42 de ani, palatul a fost terminat în 1914
de colaboratorul său inginerul KrauszeTivadar.
Pentru a realiza venituri, municipalitatea a oferit spre închiriere
spaţiile din imobil. În condiţiile izbucnirii războiului, a fost dificil de găsit
chiriaşi pentru toate spaţiile, de exemlu pentru cafeneaua de la parter, pentru
3 dintre apartamentele de lux şi atelierele de la etajul III. La 5 decembrie cafeneaua Apollo a fost
închiriată de Iosef Ostereicher şi de Ernst Burger.
La cele 3 etaje erau apartamente de închiriat de mari dimensiuni
şi aveau 4-6 camere. Apartamentele mici aveau 3 camere.Toate locuinţele aveau
cameră pentru servitoare, baie, cămară,
bucătărie. La ultimul nivel spre str.Republicii existau spaţii pentru amenajarea
atelierelor de pictură, artă , fotografie. Faţadele au elemente preluate din stilurile Empire, maniera ornamentală
întâlnită la Viena, Berlin, Budapesta.
Palatul Apollo are 2 faţade, spre str.Republicii bogat
decorată şi spre str. M.Eminescu mai simplă. Cele două faţade sunt articulate
prin volumul cilindric de pe colţ. Se disting registrul parterului/mezaninului
şi registrul etajelor. La etajele I şi II ferestrele sunt
decorate cu ghirlande. Ferestrele de la ultimul etaj sunt cele mai mari şi sunt
arcate. Faţada dinspre str. Mihai Eminescu are ferestrele mari,
dreptunghiulare sau în formă de cerc, la ultimul nivel , iar ancadramentele
decorate cu ghirlande sau elemente geometrice. Nivelul superior este dat de coiful cilindric din tablă bogat
decorat.
Imagini
Detaliu de la ferestre |
Detaliu cu acoperişul |
Imagine cu palatul din 1916 |
Imagine cu faţada palatului |
Palatul Baroc
Este unul din cele mai frumoase palate din SE Europei, construit
în stil baroc. Împreună cu Basilica Romano-Catolică şi Şirul
Canonicilor din apropiere, formează cel mai important complex baroc din România.
În perioada 1761-1777, lângă Catedrală se construieşte
Palatul Episcopal Romano-Catolic la inţiativa episcopului Adam Patachich , după planurile arhitectului austriac Franz
Anton Hillebrandt. Despre Episcopul Patachich Adam, al 66-lea Episcop al
Episcopiei Romano-Catolice de Oradea, se ştie că în perioada episcopatului său,
Oradea a atins punctul culminant al perioadei de înflorire barocă.
În 1759, a întemeiat la Oradea un liceu episcopal, cu o
specializare de litere de doi ani, care a constituit antecesorul legal al
Academiei Regale. Patachich a fost cel mai însemnat mecena al Oradiei moderne.
Oraşul vechi şi-a dobândit, în parte, forma şi structurile vizibile şi astăzi
pe vremea lui. Promovarea binelui public a reprezentat elementul central al
activităţii sale. Patachich a purtat şi titlul de comite al judeţului Bihor,
astfel, în această calitate, dar şi în calitate de Episcop, el a sprijinit
şcolile şi preoţii populaţiei greco-catolice de naţionalitate română din judeţ
într-o măsură până atunci neîntâlnită până atunci.
Săpăturile pentru fundaţie au fost începute în toamna anului
1761, iar piatra de temelie a fost pusă la 23 mai 1762. Construcţia palatului sub conducerea inginerului
Johann Michael Neuman a fost terminată în
1777.
Monumentala clădire are forma literei “U”,cu 3 laturi drepte
şi se dezvoltă în înălţime pe 3 niveluri. Are 365 de ferestre şi peste 100 de camere.
Palatul a fost construit în stil baroc austriac târziu şi
s-a dorit a fi o copie mai mică a palatului Belvedere din Viena. În 1773 palatul a fost afectat de incendiu , dar este
reconstruit după planurile iniţiale, fiind finalizat în 1777.
Faţada principală are 120 m , este articulată în 25 de axe
delimitate de pilaştri cu capiteluri ionice. Ca element caracteristic se distinge rezalitul central, încoronat
de un fronton triunghiular, deasupra căreia acoperişul mansardat în 3 trepte
formează partea cea mai înaltă a clădirii, cu formă de bulb. Pe lângă rezalitul
central mai sunt 4 rezalite situate la extremităţi. Faţadele prezintă o succesiune de pilaştri, cu capiteluri
ionice între care sunt dispuse ritmat ferestrele. Primul etaj are ferestre mari, cu ancadramente
semicirculare, la etajul al II-lea ferestrele sunt ovale. Accesul în palat se face pe ambele intrări, cu câte 3
deschideri atât prin faţada principală cât şi prin curtea interioară.
Arhitectul palatului s-a îndepărtat totuşi de la canoanele
stricte spectaculoase ale barocului, manifestând predilecţie pentru un stil mai
ponderat. Interiorul Palatului este de-a dreptul
impresionant, prin rigoarea organizării spaţiale şi sobrietatea decorativă. Cea
mai reprezentativă este Sala Festivă cu
picturile realizate în 1879 de pictorul renascentist Francisc Storno.
Capela Palatului conservă picturi semnate de Johann Nepomouk Schop de
origine bavareză. Acest pictor a
reconstituit pe tavanul capelei bolta cerească, iar în pânza de deasupra
altarului, scena în care este reprezentat Sfântul Carol Boromaeus rugându-se în
timpul epidemiei de ciumă. Valoroase sunt sobele ceramice rococo, smălţuite în alb,
care s-au păstrat în mai multe spaţii ale etajului şi şemineurile placate cu marmură colorată.
Pe la Palatul Baroc au trecut importante personalităţi de-a
lungul timpului, printre care şi împărăteasa Maria Tereza. Uimită de ceea ce a
văzut, regina îl insulta pe episcopul Adam Patachich şi îi spune acestuia “este
prea mare această cocină pentru un porc, Excelenţă”, şi atunci episcopul tot în
stilul împărătesei a răspuns că ”încăpem în ea şi doi, majestate”. Şi pentru
asta episcopul a fost pedepsit, o singură noapte a dormit în palat, fiind
transferat la Kalocsa, povesteşte Fodor Josef, vicarul general al Episcopiei
Romano- Catolice.
Complexul baroc a fost distrus aproape în totalitate la
sfârşitul celui de al II –lea Război Mondial , când peste 1000 de refugiaţi greci
au fost cazaţi în această clădire, când comuniştii graci au pierdut lupta împotriva
regelui. Acest lucru s-a întâmplat imediat după ce Episcopia a fost forţată să
cedeze palatul către stat neavând bani pentru restaurare.
La sfârşitul anilor ’60 s-au investit peste 21 milioane lei
pentru restaurarea palatului. La 17 ianuarie 1971 în Palatul Baroc se deschide Muzeul Ţării
Crişurilor. În 1996 Biserica Catolică începe procedurile legale pentru
recuperarea palatului. După 8 ani Curtea Supremă decide ca palatul să reintre în posesia
Bisericii, iar Muzeul să îşi mute valorile înt-o altă locaţie. În 2011 în locul
literelor de pe palat unde scria “ MUZEU”s-a pus stema provizorie a lui Adam
Patachich , episcopul ctitor al edificiului.
Imagini
Basilica romano-catolică |
Detaliu al feronerie de la poartă |
Palatul Lajos Weiszlovits
Palatul LajosVeislovits este tipul de imobil de raport cu
subsol, parter şi 2 etaje. Subsolul era destinat pivniţelor, spaţiilor de
depozitare. La parter, în centru se găseşte culoarul de acces şi scara spre etaje. Apartamentele destinate categoriilor sociale înstărite au în
centru antreul şi hotelul din care se deschid celelalte încăperi.
În curtea interioară este situată sufrageria, iar alăturat acesteia
zona serviciilor: baia, cămara, bucătăria, camera servitoarei, scara de serviciu
în spirală. Spre stradă se găseşte zona destinată locuirii,
formată din dormitor, baia , camera copiilor şi salonul. Apartamentul din
partea stângă are o încăpere în plus numită“ camera domnului/camera bărbaţilor”
amplasată în traveea centrală , spre stradă.
Pe cele două travee extreme, laterale cu profil arcuit,
asemănător unui bonvidou, între etaje, deasupra ferestrei de la etajul I este reprezentat
portretul unui bărbat pe traveea stângă şi al unuei femei pe traveea dreaptă, încadrat
de ornamente vegetale. Pe frontonul de pe traveea centrală sunt reprezentate siluetele
a două femei sprijinite de o urnă. Basorelieful dintre ferestrele etajelor prezintă
un grup de femei dansând, ale căror veşminte cu falduri aparţin Art Nouveaului.
Deasupra frontonului, în părţile laterale au fost amplasate 2 acrotere, iar în
vârful acesteia o urnă masivă. Partea inferioară
a celor 3 travee ieşite în consolă este decorată cu o bandă formată din meandre
de tip grec.
Elementele din metal, jardinierele, feroneria de la balcoane
sunt în concordanţă cu stilul faţadei. Feroneria balustradei scării este din
bare verticale şi bare încrucişate în “ X”, ornată cu flori şi discuri cu o
floare.
Palatul Stern
Este situat la intersecţia dintre str. Republicii şi
str.Mihai Eminescu. Este construit în stil secession cu influenţe populare maghiare.
Stern Miklos a cumpărat terenul acestei clădiri în 1904.
Primul proiect
al Palatului Stern datează din iunie 1904 şi este semnat la Budapesta de
arhitecţii Komor Marcell şi Jakab Dezso. Această primă variantă de proiect nu a
fost realizată deoarece a fost prea costisitoare. A doua variantă de
proiect datează din 23 iulie 1904 desemnată de antreprenorii Rimanoczy Kalman
jr şi Rendes Vilmos. Acest proiect este al clădirii existente şi are modificări
faţă de prima variantă. Palatul Stern împreună cu Palatul Moscovits Miksa şi Palatul
Apollo au fost construite în perioada 1900-1914 în stil secession, fiind
printre cele mai spectaculoase edificii ridicate la începutul sec.XX din
Oradea.
Palatul Stern are
curte interioară, apartamentele au diferite grade de confort, erau apartamente
cu 7 camere sau apartamente cu 2 camere. Aproape toate apartamentele au camera
pentru servitoare, baie, fiind destinate categoriilor sociale înstărite. Faţada este bine
echilibrată, aproape simetrică. Pe orizontală clădirea are 3 registre: parterul
cu vitrinele magazinelor, ferestrele cu contur curbiliniu şi registrul al 3 lea
cel de sub streaşină decorat cu motive florale . Pe cornişa concavă
a turnului de pe colţ, friza este compusă dintr-o linie şerpuitoare, inimi,
deasupra motive florale. Culorile folosite pentru ornamente sunt roşu, verde,
albastru. Bonvidoul din
partea stângă are o secţiune dreptunghiulară, iar bonvidoul din dreapta are
profilul semi hexagonal.
Curtea interioară are o decoraţie redusă la ancadramentele
ferestrelor şi ale uşilor. Ancadramentele sunt dreptunghiulare sau au un desen
curbiliniu. Motivele decorative sunt preluate din arta populară, de pe
ţesături sau din decorul lăzilor pictate. Elementele decorative au fost lucrate în stuc sau pictate, clădirea
fiind mai puţin încărcată. Ferestrele de la
etajul I au ancadramentele conturate printr—un perimetru curbiliniu şi prezintă
o bandă cu butoni. Ferestrele etajului II
grupate două câte două sunt lipsite de ancadramente, iar între ele se
găseşte o vază cu o palentă cu flori de mai multe tipuri . Ferestrele bonvidourilor sunt înconjurate de o
bandă cu butoni, iar cornişa ferestrelor de la et II este ornată cu frunze şi
flori.
Feroneria din golurile porţii redă stilizat “coada de
păun” . Feroneria balcoanelor de la etaj este mai simplă, prezintă un desen
ondulatoriu şi cercuri.
Palatul Stern se
înrudeşte stilistic cu imobilele Adorjan , dar este tratat mai simplu. Au fost
utilizate materiale ieftine iar motivele decorative sunt de inspiraţie
folclorică.
Imagini
Detaliu de pe faţada clădirii |
Feronerie din interior |
Faţada palatului |
Şirul canonicilor
Lângă ansamblul catedralei şi a Palatului Episcopal s-au
ridicat şi locuinţele Canonicilor, după concepţia episcopului Pál Forgách
(1747-1757), cunoscut sub denumirea de "Şirul Canonicilor" sau mai
rar "Şirul capitlului" şi format din şirul a zece case cu un singur
etaj, se întinde în faţa grădinii palatului episcopal, pe aliniamentul străzii
paralele clădirii catedralei. Începuturile acestui ansamblu se prelungesc până
în anul 1751, an în care episcopul Pál Forgárch, cel care cu patru ani în urmă
a demarat construcţiile unei noi zone rezidenţiale cu construirea catedralei, a
emis un decret în care cerea ca capitlul, care-şi avea înainte sediul în Piaţa
Sf. Ladislau, să se mute lângă noua catedrală. Pentru grăbirea mutării în următoarele
decenii episcopii orădeni condiţionau de mai multe ori numirea canonicilor de
construirea unei noi clădiri pe noul amplasament. Stilul Şirului Canonicilor diferă
puţin de barocul clasicizat al catedralei şi al palatului episcopal, deoarece şirul
arcadelor de aici seamănă mult cu arhitectura clasicistă populară din
Transilvania.
Cea mai
veche clădire, cu numărul şapte, ,,Domus Alapyana", a fost ridicată de
canonicul János Alapy (1753-1758), cu o elevaţie sobră, dar proporţională prin
compartimentarea în cinci axe a faţadei cu ajutorul lezenelor. Clădirea cu
numărul 9, aflată în imediata vecinătate cu casa canonicului Alapy, datează cam
din aceeaşi perioadă (1750-1760). Până în anul 1789 se ridică şi casa cu numărul
15, aflată la o distanţă de aproximativ 38 de metri la nord de aceasta. Între
aceste două clădiri, din însărcinarea episcopului Ádám Patachich, arhitectul
Franz Anton Hilldebrandt proiectase ridicarea unui seminar teologic
Romano-Catolic, proiect aprobat de curtea Vieneza, dar nerealizat. Proiectele
păstrate ale lui Hillebrandt arată o clădire de plan U, cu o faţadă principală
spre stradă cu 22 de axe şi cu axele centrale ieşite în rezalită. Arhitectul,
în proiectele noii clădiri, a ţinut cont şi de edificiile canonicilor,
seminarul fiind conceput cu o tratare a faţadelor similară caselor canonicilor,
şi cu un coridor la parterul lui.
Construirea ansamblului de case ale
canonicilor a luat un nou avânt în anii 1770. Pana in 1777 s-a mai construit
casa cu numărul 17, iar până în 1780 erau ridicate încă 3(numerele 21, 23 şi
25). Locul seminarului, rămas gol timp de un deceniu, s-a completat în 1863 cu
ridicarea a două case, cele cu numărul 11 şi 13. Ultima clădire cu numărul 19
s-a finalizat în anul 1875.
Dintre
locuitorii celebri ai acestor edificii se remarcă canonicii erudiţi din a doua
jumătate a secolului al XIX-lea, printre ele trăind şi creând în aceste case o
perioadă mai îndelungată sau mai scurtă reprezentanţi de seamă ale
începuturilor istoriografiei de artă şi arheologiei maghiare, sau cercetători
celebri ai istoriei bisericeşti, ca Flóris Rómer, Arnold Ipolyi, Vilmos
Fraknói, János Karácsonyi sau Vince Bunyitay.
Imagini
Imagine din interior |
Faţada clădirii |
Palatul primăriei Oradea
Una dintre
cele mai reprezentative clădiri ale oraşului Oradea este ansamblul Primăriei
municipiului, amplasat în Piaţa Unirii, dominând spaţiul urban din vecinătatea
Crişului Repede. Pe acest amplasament a existat din deceniul al cincilea al
secolului al XVIII-lea până în 1901 o clădire cu o istorie complexă:
- clădirea a găzduit primul palat episcopal romano-catolic al
oraşului (realizat în stil baroc), care a fost ridicată de episcopul Csáky Miklós în jurul anului 1742;
- după finalizarea lucrărilor noului palat episcopal în 1777,
fosta reşedinţă episcopală (care avea o faţadă relativ modestă, cu un singur
nivel şi dispus în jurul unei curţi interioare) a găzduit Gimnaziul premonstratens
şi al Academiei de Drept;
- în urma mutării acestora în 1874 pe actuala strada
Ciorogariu, pe locul lor s-a instalat Arhigimnaziul de stat (1874-1896);
- din 1896, între zidurile vechi ale clădirii a funcţionat o
şcoală elementară, iar mai târziu o fabrică de pantofi, şi în sfârşit în mod
provizoriu şi casa judecătoriei.
După
această perioadă, acest amplasament a fost ales de inginerul şef al oraşului,
Busch David, pentru a muta sediul Primăriei, care până atunci a funcţionat
într-o clădire necorespunzătoare (pe locul actualei şcoli ,,Oltea Doamna"
din Parcul Traian). Astfel, în 1896 Consiliul Local a fost organizat un concurs
de arhitectură pentru noua primărie a urbei, la care au participat nouă
arhitecţi. Din lucrările prezentate, municipalitatea a cumpărat patru, cele ale
arhitecţilor Rimanóczy Kálmán jr.,
Hübner Jenô, Jaumann Benedek şi Láng Adolf. Comisia pentru construirea
Primăriei a hotărât ca, pe baza proiectelor cumpărate, Rimanóczy să întocmească o documentaţie nouă. După elaborarea
acesteia lucrările de execuţie au fost licitate şi câştigate de acelaşi
arhitect în calitate de antreprenor general. Demolarea fostei reşedinţe
episcopale a început la 21 octombrie 1901, iar lucrările de construcţie au
început pe 26 februarie 1902 şi au fost terminate în octombrie 1903, fiind efectuate
aproape exclusiv de firme locale. Şedinţa solemnă de inaugurare a clădirii a
avut loc pe 10 ianuarie 1904.
Descrierea edificiului
Clădirea a
fost construită în stil eclectic, cu faţadele ce întrunesc o serie de elemente
preponderent neorenascentiste. Faţadele ansamblului se dezvoltă de-alungul a
două străzi şi a pieţei centrale, iar aripile clădirii sunt structurate în
jurul a două curţi. Din punct de vedere compoziţional clădirea este dominată de
rezalitul cu acoperiş în mansardă şi de turnul de pe latura dinspre Criş.
În
interiorul cladirii, cel mai spectaculos element arhitectural al
Primăriei este scara principală
cu trei rampe, a cărei amplitudine generoasă modelează întregul
spaţiu. Pilaştri, coloane duble, baluştri cu fus elegant, lesene neoclasice,
ferestre oarbe cu coronament neo-baroc, ove şi alte nenumărate detalii
decorative specifice spiritului eclectic reuşesc toate împreună să constituie o
arhitectură unitară cu valoare maximă de reprezentare. Sala festivă are pereţii bogat
decoraţi cu pilaştri, lesene, frize şi elemente tectonice cu caracter
renascentist, fiind prevăzută şi cu un balcon în consolă arcuită, ce se dezvoltă
pe latura vestică. În mijlocul bolţii se ridică o cupolă eliptică, şi ea bogat
decorată. Dominarea sălii festive în configuraţia spaţială interioară se
proiectează şi pe faţada principală, acolo unde rezalitul faţadei principale
este încoronat cu un atic complex, format dintr-o balustradă, elemente de tip
ediculă şi sculpturi alegorice: o acvilă flancată de personaje simbolizând
comerţul şi industria, iar în rândul inferior alegoriile ştiinţei, artei,
justiţiei şi agriculturii.
Turnul
Primăriei se află în aripa dinspre strada Tudor Vladimirescu a clădirii şi are
o înălţime de aproape 50 m (a servit o vreme ca punct de observaţie a
incendiilor). Este prevăzut cu 4 nivele principale, dintre care trei de
panoramă:
- la nivelul I se află mecanismul
orologiului - numit „ceasul mamă". Orologiul de la cota cea mai
înaltă cântă la ore fixe „Marşul lui Iancu" şi a fost construit la
începutul secolului XX, în anul 1904 de către un lăcătuş ceasornicar pe nume
Mezey Dezső.
- nivelul al II-lea prezintă o panoramă de la
33,85 m;
- nivelul al III-lea, aflat la 40,25 m, are
montat pe parapetul balconului mai multe ciocane uriaşe funcţionale, care bat
de câte trei ori la fiecare sfert de oră;
- nivelul al IV-lea oferă posibilitatea
observării în detaliu a obiectivelor turistice din zona centrală a
oraşului cu ajutorul unui telescop.
Imagini
Vedere de ansamblu |
Detalii arhitecturale de pe faţada primăriei |
Turnul primăriei |
Întreprinderea de confecţii Oradea
În 13 aprilie 1945, meseriaşi croitori din Oradea, care
lucrau după comandă, au înfiinţat o cooperativă meşteşugărească de croitorie
într-o clădire din Piaţa Libertăţii. În câţiva ani cei 13 cooperatori au adunat
în jurul lor mai mulţi croitori, care, în 1950, au înfiinţat Cooperativa
,,Cootex". Ulterior numărul lucrătorilor a crescut datorită procesului de
absorbţie a secţiilor de confecţii de la Cooperativele ,,6 Martie’’ şi ,,Progresul’’.
La 1 iunie 1959, Cooperativa ,,Cootex’’ a fost împărţită în două unităţi
separate, atelierele de producţie la comandă au rămas pentru lucrări către
populaţie, iar unităţile de serie au fost naţionalizate, înfiinţându-se astfel Fabrica
de Confecţii Oradea, o unitate economică cu capital integral de stat.
De la
naţionalizare, întreprinderea a trecut prin mai multe reorganizări:
- în anul 1963, din Întreprinderea de tricotaje ,,Mioriţa’’
Oradea se desprinde o secţie ce va fi mutată în oraşul Marghita.
- în 1969, se înfiinţează Combinatul Textil Oradea din
următoarele fabrici: Fabrica de tricotaje ,,Mioriţa’’, Fabrica textilă ,,Drum
Nou’’, Fabrica textilă ,,Crişana’’, Fabrica de confecţii Marghita.
- în anul 1977, Întreprinderea de Confecţii preia de la
industria locală unităţile cu profil de confecţii din Oradea şi oraşul Beiuş,
cu personalul, mijloacele de bază şi valoarea planului aferent. Întreprinderea
era profilată pe confecţii textile şi producea: costume, pardesie, paltoane şi
sacouri pentru bărbaţi şi femei, diferite confecţii pentru copii, din bumbac,
lână, mătase, in, cânepă şi fibre sintetice.
Până în anul 1991, societatea a funcţionat ca atare, urmând
ca acesta să fie transformată în Societate Comercială pe acţiuni, luând
denumirea de Societatea Comerciala de Confecţii Oradinum S.A., având ca
acţionar unic statul. Din luna mai 1995, ORADINUM a devenit societate
comercială cu capital integral privat, însă datorită problemelor din piaţă
acesta a intrat în insolvenţă în anul 2010.
Fosta clădire a Băncii de Economii a Comitatului Bihor
(str. Independenţei nr. 3)
Imobilul
de pe str. Independenţei nr. 3 (azi casă de locuinţe) este o casă mai veche din
secolul al XIX-lea. Nu se ştie exact când a fost construit, dar în 1872 exista deja
(avea două etaje, iar faţada era total diferită, aşa cum se poate observa din
vederile de epocă), aici funcţionând de la această dată Casa Băncii de Economii
a Comitatului Bihor, dată care se poate citi şi pe frontonul clădirii, deasupra
căruia apare stupul, simbol al instituţiei bancare.
Clădirea, amplasată în
front stradal închis, este organizată în jurul unei curţi interioare. Corpul
din curte a fost supraetajat la două două etaje în anul 1886. Refacerea
clădirii cu transformarea faţadei în stil secession a avut loc în 1909-1910,
după planurile arhitectului Mende Valér (1886-1918), de origine budapestană.
Decoraţia
clădirii, executată grafic în tencuială (tehnica sgraffito cu elemente
biomorfe), este rafinată şi discretă. Prin ornamente puţine, cu mijloace
modeste, arhitectul a creat o faţadă simplă, elegantă şi totodată modernă
pentru epoca respectivă. În acest caz el şi-a etalat talentul de grafician,
desenul ornamentelor fiind cel care dă valoare acestei clădiri.
Toate
elementele decorative sunt stilizate, geometrice: există benzi orizontale cu
denticuli triunghiulari sau linii şerpuitoare, benzi verticale cu şiruri de
striaţii şi spirale. Între ferestre, pe colţurile laterale ale acestora, apar
flori stilizate, cu tulpina şerpuitoare. Pilaştrii sunt ornaţi cu o linie
ondulată, cu semicercuri şi puncte, iar în partea superioară cu un cap de
bufniţă stilizat. Un alt element zoomorf utilizat este o pasăre (porumbel,
lebădă) amplasată sub ferestrele etajului al doilea. Decoraţia indică
afinitatea cu ornamentele geometrice care apar în arta populară, pe elementele
din lemn.
Palatul Füchsl
Clădirea
monument istoric, amplasată pe str. Independenţei 11-13, cunoscută sub
denumirea de Palatul Füchsl, a fost construită între anii 1902-1903,
antreprenorul fiind Rendes Vilmos (inginer constructor), iar arhitecţii Bálint
Zoltán (1871-1938) şi Jámbor Lajos (1869-1955). Palatul Füchsl este un exemplu
caracteristic al începutului de secol al XX-lea, când comercianţi bogaţi îşi
construiau o clădire impozantă, dorind să-şi etaleze statutul şi să marcheze
prin simbolistica ornamentaţiei individualitatea lor. Astfel, ceea ce face
interesant acest imobil este modul de realizare a faţadei şi simbolistica
ornamentaţiei, care evidenţiază personalitatea proprietarilor, fraţii Füchsl
Arnold şi Mór, importanţi comercianţi de vinuri.
Stilul
clădirii este secession-ul maghiar de factură lechneriană. Cele două faţade
sunt executate unitar şi nu lasă să se ghicească faptul că, de fapt există două
imobile, fiecare cu o curte interioară şi cu intrare proprie. Faţadele sunt
organizate în trei registre orizontale: parterul cu vitrinele magazinelor, cele
două etaje şi coronamentul constituit din aticul protejat de streşina
curbilinie puternic reliefată. La subsol, sub ambele imobile, se găseau
pivniţele pentru vin, de mari dimensiuni, având intrarea prin curte, dar şi
cămările pentru lemne şi cărbuni, câte una pentru fiecare apartament (patru în
imobilul din stânga şi şase sub cel din dreapta).
Descrierea edificiului
Caracteristica
acestei clădiri, cu parter înalt şi două nivele, este ,,nepotrivirea” dintre
structura ei rectangulară şi expresia curbilinie a faţadelor.
La
intersecţia străzii şi a pieţei imobilul este rotunjit, având aici trei travee.
La primul nivel este un balcon semicircular, iar la etajul al doilea un balcon
în traveea centrală. Aticul are linia superioară văltuită. La nivelul
acoperişului este marcat de un coif conic încununat cu un lanternou din tablă
zincată, sub forma de bulb. Acesta avea un fleuron, astăzi dispărut,
reprezentând caduceul lui Mercur (zeul comerţului, protector al călătorilor).
Faţadele
sunt ritmate prin alternanţa în planul vertical a unor rezalite foarte puţin
profilate, cu înălţimea a două etaje, cuprinzând într-un panou conturat în stuc
ferestrele dintr-o travee. La nivelul aticului aceste rezalute depăşesc linia
streşinii în înălţime şi sunt terminate printr-un timpan cu formă de ridiche,
puternic subliniat de elementul din tablă al streşinii. În cadrul aticului este
decupată o feresatră ovoidală (în formă de rinichi ?) înconjurată de
viţă-de-vie şi struguri. Sub ferestrele etajului al doilea panoul decorativ are
acelaşi motiv, viţa-de-vie cu struguri, crescând dintr-o vază. Secţiunile
dintre aceste rezalite sunt compuse diferit: ferestrele dretunghiulare din
aceeaşi travee sunt încadrate de profilele laterale, iar între etaje, între
ferestre, se găseşte un panou cu monograma proprietarilor ,,FT" (Füchsl
testvérek - fraţii Füchsl). Feroneria
este în aceeaşi manieră curbilinie tipică Artei 1900.
Feroneria balcoanelor se
caracterizează prin linii ondulate (lujeri şerpuitori) decorate cu frunze.
Poarta pietonală de la intrarea de la nr. 13 are feroneria din elemente
ondulate, forme vegetale şerpuitoare. Spectaculoasă este poarta carosabilă de
la nr. 11, din metal, ornată cu elemente curbilinii, cu vită-de-vie şi struguri,
având deasupra un panou din plasă împletită. În colţurile superioare apare
monograma proprietarilor ,,FT", inclusă într-un cerc. Balustrada scărilor
are feroneria formată din bare verticale cu elemente curbilinii şi frunze.
Uşile de la intrarea apartamentelor, de la casa scării, au şi ele acelaşi gen
de feronerie construită din elemente vegetale (lujeri ondulaţi şi frunze).
Balcoanele-galerii din cele două curţi interioare au feroneria mult mai simplă,
din bare verticale şi câteva elemente modelate ondulat. Pavimentul în holuri
este din mozaic turnat şi are desene cu elemente florale, tipice artei 1900.
Balcoanele-galerii au un paviment din plăci din ciment, cu cercuri şi motive
florale (galben, roşu, negru).
Palatul Moskovits Miksa
Imobilul,
cunoscut în epocă sub numele de Palatul Moskovits Miksa, a fost comandat
de Moskovits Miksa, un inginer evreu, pentru propriul sau uz. Acesta a
cumpărat terenul în 1904, pentru suma de 52000 de coroane şi a locuit în noul
imobil. Clădirea a fost ridicată în 1904-1905.
La structura de rezistenţă s-au utilizat pentru prima dată
în Oradea plăci cu nervuri din beton armat (de tip Hennebique), structura de
rezistenţă fiind proiectată de profesorul universitar ing. Zielinszky
Szilárd din Budapesta. Imobilul este emblematic pentru arhitectura 1900
din Oradea, fiind una dintre cele mai spectaculoase clădiri ridicate în acest
stil, datorită ornamenticii bogate. Din punct de vedere stilistic, clădirea se
include în arhitectura secesion müncheneză, în aşa numitul Lilienstil.
Palatul Moskovits este dominat de caracteristicile tipice arhitecturii 1900,
dar este eterogen, eclectic, utilizând şi elemente istoriciste adaptate
caracterului general Art Nouveau al faţadelor.
Descrierea edificiului
Faţadele
sunt articulate în funcţie de turnul de pe colţ (corpul rotunjit) încununat cu
un coif sub formă de bulb şi sunt realizate similar. Parterul este tratat
asemenea unui soclu unde se găsesc golurile vitrinelor magazinelor şi poarta.
Cele două etaje se constituie într-un registru orizontal distinct, iar aticul
masiv, spectaculos, reprezintă al treilea registru.
Corpul
rotunjit (turnul) de pe colţul clădirii şi traveele celor două faţade alăturate
colţului formează o compoziţie unitară, spectaculoasă: la etajul întâi, pe colţ
este un bovindou flancat de două balcoane care fac legătura cu cele două
bovindouri din traveele alăturate. La etajul al doilea, deasupra fiecărui
bovindou, se găseşte câte un balcon, iar colţul se constituie într-un volum
cilindric decroşat faţă de linia faţadei (creând impresia de turn), încununat
cu o turelă şi coiful înalt. Acest volum cilindric are la etajul al doilea o
nişă care sparge linia cornişei printr-o arcadă semicirculară, puternic marcată
şi surmontată de un mic atic. În această nişă este concentrată cea mai
spectaculoasă ornamentică cu valenţe simbolice. Fereastra este încadrată între
doi arbori (lauri) al căror frunziş bogat se ridică deasupra ei. Ar putea
simboliza pomul vieţii, ţinând cont că proprietarul era evreu (acest motiv
apare pe unele morminte evreieşti din cimitirul neolog din Oradea şi pe poarta
acestuia). Deasupra ferestrei se găseşte o compoziţie ornamentală cu
încărcătură simbolică, legata de proprietar: in centru este un mascaron, un cap
de femeie, iar în stânga se distinge un compas cu un echer dedesubt (simbol
masonic), o roata zimţată (simbol al industrirei). În partea dreaptă se găseşte
sceptrul lui Mercur, simbol al comerţului, o mână (simbol rabinic) şi o
nicovală: în centru este un mascaron, cap de femeie, iar în stânga se distinge
un compas cu un echer dedesubt, o roată zimţată.
Decoraţia
este deosebit de bogată şi constă în motive vegetale, animaliere, mascaroane
realizate în stuc. Predomină elementele vegetale, flori cu tulpinile lungi,
curbilinii, pe care le regăsim la toate elementele decorate. Majoritatea
ornamentelor se concentrează la etajul al doilea. Sub ferestrele de aici şi
totodată deasupra celor ale etajului întâi, sunt amplasate cartuşe ornamentale
(delimitate de flori cu tulpina ondulată), care înglobează peisaje cu dealuri,
munţi, soare, copaci, abia perceptibile. La etajul al doilea, între ferestrele
din traveele centrale sunt amplasate elemente decorative cu o lebădă cu pui şi
frunze de trestie. Aticul ambelor faţade este puternic marcat de un element
înalt situat deasupra celor trei travee centrale, având „forma de
rinichi", decorat cu mascaroane.
Feroneria
de la balcoane, tipică Artei 1900, este constituită dintr-o broderie din lujeri
şerpuitori, din frunze şi flori. Poarta de la intrare, masivă, din metal, are
un grilaj cu desen curbiliniu, în care sunt modelate în fiecare canat trei
flori (floarea-soarelui) cu tulpini înalte, cea din centru având rădăcini,
simbolizând probabil pomul vieţii. Caracterul curbiliniu, floral, vegetal este
regăsit şi la feroneria scării, a balcoanelor-galerii din curte şi la grilajul
unor uşi de la intrarea în apartamente.
Culoarul
boltit de la intrare are partea inferioară a pereţilor acoperită cu maiolică
verde. Pereţii sunt decoraţi cu elemente din stuc reprezentând trunchiul şi
frunzişul unor copaci (laur). În partea superioară se găseşte o friză cu valuri
şi păsări în zbor. Pavimentul holurilor este din mozaic din ciment turnat, cu
elemente florale, colorat în negru, roşu, galben, verde, iar tipul motivelor se
regăseşte la mai multe imobile orădene din aceeaşi perioadă.
Clasicor
Întreprinderea
de încălţăminte ,,Arta’’ Oradea a funcţionat pe fostul amplasament al Cooperativei
de încălţăminte ,,Csordás János’’. Această cooperativă a luat fiinţă la 1
decembrie 1948, prin comasarea Cooperativei ,,Sîrguinţa’’ şi a Fabricii de
ghete ,,Bihorul’’.
Mai
târziu, în anul 1954, i s-a ataşat Cooperativa ,,Progresul’’ Oradea, urmând, în
anul 1956, Cooperativa ,,Venus’’ din Tileagd. Cooperativa producea încălţăminte
Romarta pentru bărbaţi, femei şi copii, serie mică, executa şi repara anumite
comenzi de încălţăminte, iar în anul 1954 producea şi articole de marochinărie.
La 1 iulie 1959, cu un efectiv de 300
muncitori, Cooperativa ,,Csordás János’’, prin protocolul încheiat între Uniunea
Cooperativelor Meşteşugăreşti şi Ministerul Bunurilor de Consum, trece în
sectorul socialist.
În anul
1963, întreprinderea primeşte denumirea de Întreprinderea de Încălţăminte de
Stat ,,Arta’’ Oradea. Începând cu anii 1968 – 1970 sunt angajate femei, alături
de bărbaţi, la utilaje-cheie, în secţiile de tras, tălpuit, finisat şi stanţat.
Din
octombrie 1969 până în iulie 1971, a aparţinut Combinatului de Încălţăminte
,,Solidaritatea’’, (fosta Fabrică ,,Carmen’’ Oradea, înfiinţată în anul 1925,
care, după naţionalizare, a luat numele de ,,Solidaritatea’’, ,,simbol al
înfrăţirii oamenilor muncii’’), apoi, de la 1 iulie 1971 până în 1 octombrie
1972, a devenit o secţie a Întreprinderii de piele şi încălţăminte ,,Crişul’’
Oradea, coordonatorul de plan şi forul tutelar fiind Combinatul de pielărie şi
încălţăminte Cluj. Chiar dacă aparţinea de Combinatul de pielărie şi
încălţăminte Cluj, la 1 octombrie 1972, întreprinderea primeşte personalitate
juridică, cu plan şi bilanţ propriu.
De la 1
martie 1973, întreprinderea devine unitate de sine stătătoare în cadrul Centralei
Industriei Pielăriei Cauciucului şi Încălţămintei Bucureşti.
În anul
1977, întreprinderea se dotează cu o linie tehnologică completă de încălţăminte
mocasin.
Din
anul următor se schimbă marca ,,Super’’ în ,,Clasicor’’ (Încălţăminte Clasică
Oradea), referindu-se la menţinerea liniei de încălţăminte clasică de tip
Romarta. Tot în anul 1978 se pune în funcţiune, înainte de termen, noua clădire
de producţie, cu trei etaje. Proiectul de execuţie a fost întocmit de un
colectiv al Catedrei de beton armat a Facultăţii de Construcţii din cadrul
Institutului Politehnic Cluj – Napoca, colectiv coordonat de profesor doctor
inginer Tertea Igor. Începând cu 1978, încălţămintea de tip Romarta e cerută la
export în: Franţa, Belgia, Canada, Irak, Australia, Suedia, Liban, Libia,
Emiratele Arabe Unite, Burundi.
Sediul
Cercului Catolic
(azi
Filarmonica de Stat)
Actuala
clădire de pe strada Moscovei nr. 5 a fost sediul Cercului Catolic. Corpul
dinspre stradă a fost proiectat şi construit în 1895 de arhitectul Rimanóczy Kálmán jr. în stil eclectic. Faţada principală este
marcată de trei rezalite încoronate cu atice, două mai simple pe extremităţi,
iar al treilea mai pompos, care are în centru o poartă monumentală. Registrul
superior al rezalitului central este divizat în trei axe delimitate de pilaştri
cu capiteluri ionice, marcate de ferestre în arc semicircular, cu ancadramente
şi coronamente decorative. Rezalitele laterale sunt străpunse de ferestre
semicirculare cu cadre duble cu ancadrament comun în segment de cerc. În 1914,
clădirea Cercului Catolic a fost extinsă spre curte de către Sztarill Ferenc.
La parter s-a amenajat o bibliotecă, o sală de şedinţă, un club, iar la etaj o
sală festivă. După 1946, aici a funcţionat cinematograful ,,Arta", iar
după 1990, clădirea a fost cedată Şcolii Populare de Artă şi Teatrului de Stat,
iar mai tărziu, Filarmonicii de Stat.
Filarmonica de Stat
Orașul Oradea, vechi centru cultural, a avut o viață
muzicală intensă, începând cu a doua jumătate a secolului al 18-lea, când un
tânăr muzician, Johann Michael Haydn (1737-1806), fratele mai mic al lui Joseph
Haydn, a fost numit organist și dirijor în curtea episcopului Patachich Ádám
între anii 1760-1762. El a fost urmat între 1764-1769 de Karl Ditters von
Dittersdorf (1739-1799). Cei doi muzicieni sunt considerați ca fondatori ai
vieții muzicale orădene. Datorită lui Haydn și Dittersdorf, viața muzicală a
orașului a devenit bogată, diversificată nu numai pe planul „sacru” strâns
legat de cultul ecleziastic și sărbătorile curții episcopale, dar și pe plan
lumesc, având loc numeroase concerte, spectacole scenice și de operă. Ieșind
discret din biserică, muzica profesională va intra treptat în saloanele
burgheze și de aici va cuceri strada, parcul, orașul. Treptat, cu dezvoltarea
teatrului se vor înmulți și spectacolele de operă. Dacă la sfârșitul veacului
XVIII și în primele decenii ale secolului XIX, evenimentele muzicale erau
sporadice, în perioada următoare ele se vor intensifica în mod considerabil.
HOTELUL TRANSILVANIA
(INIŢIAL PANNÓNIA)
Date istorice
În primăvara anului 1903 József Guttmann jr. a
cumpărat lotul aflat la intersecţia Pieţii Ferdinand cu strada Teatrului, pe
care se situa în momentul respectiv casa cu parter a inginerului
constructor Ferenc Knapp. În iunie au început demolarea vechii case, iar
în luna septembrie au început construirea noului imobil. Lucrările au fost
conduse de către proprietar, Guttmann fiind probabil şi proiectantul hotelului.
Proiectul hotelului a vizat ridicarea unei clădiri cu două etaje, completat în
rezalitul central cu un al treilea etaj, care cuprindea locuinţa chiriaşului
clădirii. În numărul din sepembrie 1903 al ziarului local Nagyváradi Napló
hotelul Pannónia era prezentat astfel “pe cele două etaje sunt 60 de camere de
oaspeţi, amenajate cu confort modern şi eleganţă, completate cu 4 băi. În afară
de acestea va exista pe primul etaj şi o sală de banchet de 14 m lungime şi 6 m
lăţime, pentru 60 de persoane. (...) Toate încăperile, cele de la parter, cum
şi cele de la etaj, vor fi dotate cu încălzire centrală şi curent electric,
echipate cu toate accesoriile necesare confortului”.
La parterul hotelului deschis în luna iunie a anului 1904
funcţiona o cafenea de mari dimensiuni, un restaurant şi “o grădină de iarnă
impozantă”, iar în încăperile subsolului era amenajată o berărie. Începând din
anul 1907 în sălile hotelului a funcţionat cinematograful Urania.
În perioada interbelică numele hotelului a devenit Palace, iar între anii 1944–1990 funcţiona sub denumirea Transilvania.
În perioada interbelică numele hotelului a devenit Palace, iar între anii 1944–1990 funcţiona sub denumirea Transilvania.
Descrierea edificiului
Hotelul Pannónia este o clădire de colţ cu două etaje,
ridicat pe un plan dreptunghiular. Pe latura cu 7 axe dinspre Piaţa Ferdinand
cele 5 axe centrale sunt ieşite din planul faţadei într-un rezalit, rezalitul
fiind marcat şi de existenţa unui al treilea etaj. Faţadele clădirii sunt
prevăzute cu decoraţii simple, de o calitate superioară, şi cu excepţia câtorva
elemente în stil secession sunt de factură eclectică, făcând trimitere la
arhitectura palatelor quattrocento-ului florentin. Etajele faţadei dinspre
Piaţa Ferdinand sunt separate de brâuri accentuate. Suprafaţa parterului este
striată, zidăria fiind străpunsă de ferestre cu închidere semicirculară, de
mari dimensiuni. Sub brâul median, ce separă parterul de etajul înâi, se află o
friză ce reprezintă relieful unor scene de gen realizate din stucatură. În
prima scenă apar trei figuri umane reprezentate într-o excursie, luând picnic.
În mijlocul scenei se află o figură feminiă şezută, ţinând în mână un rac.
Femeia este încadrată de doi figuri bărbăteşti, dintre care cel din dreapta îi
oferă femeii o cupă, iar cel din stânga îi pofteşte pâine. Pe scena a doua apar
deasemenea trei figuri tinere, un tânăr şi două tinere. Scena reprezintă
momentul în care tânărul le stropeşte pe fetele rezervate cu şampanie. Spaţiul
dintre cele două scene este umplut cu imaginea unei livezi cu pomi, a unui coş
cu flori şi a unei butelii. Ferestrele cu închidere semicirculară de la primul
etaj sunt încadrate de chenare tratate în rustica, cu închidere în ogive. Între
linia ferestrelor şi brâul cu decor geometric se întinde o friză cu sgrafitto,
care reprezintă imaginea unor putti jucăuşi, combinaţi cu ghirlande de flori şi
de frunze, prinse cu panglici. În axele din flancuri se află balcoane curbate,
susţinute de console decorate cu denticuli, flori şi festoane. Parapeţii
ornamentaţi cu motive geometrice şi vegetale ale balcoanelor sunt încadrate de
stâlpuri adosate scunde, decorate câte o vază cu un buchet de floarea soarelui.
Chenarele ferestrelor de la etajul al doilea sunt decorate cu motive în zigzag,
bolţarii mediani ai acestora fiind ornamentate cu un decor complex compus din
aripi, flori, funii şi ancore. Suprafaţa rezalitului central este decorată în
panourile de deasupra brâului celui de-al doilea etaj cu motive florale cu
vrejuri, precum cu motive florale înscrise în câmpuri cu contururi ondulate, în
formă de inimă. Sub brâul care separă etajul al doilea de cel de-al treilea
etaj se află un şir de console cu rozete. Etajul al treilea, articulat cu
lesene striate este străpuns de ferestre geminate, decorate cu inimi. Desupra
streaşinei se află în şir de parazăpadă realizată din motive florale tipice
stilului secession, confecţionate din tablă. De acest ultim nivel ţine şi
parapetul traforat de la colţurile clădirii, accentuat cu urne.
Faţada dinspre strada Teatrului este aproape identică cu
faţada principală. Suprafaţa parterului este striată, ferestrele de la parter
alternează cu panouri asemănătoare unor ferestre oarbe dreptunghiulare,
decorate cu linii ondulate şi motive florale. Cea mai decorată porţiune a
clădirii este axa laterală, ieşită într-o rezalită. Ferestrele primului etaj
sunt prevăzute cu frontoane tringhiulare, decorate cu motive vegetale. Friza
ferestrelor este îmbogăţită cu măşti feminine, suprafaţa chenarului este
decorată cu ghirlande de flori, iar panoul de sub pervazul ferestrelor cu benzi
din tencuială, asemănătoare unor balustrade. Pe nivelul următor al rezalitului
apar ferestre identice cu ferestrele geminate ale faţadei principale.
Articularea verticală a acestei porţiuni este asigurată cu ajutorul unor
pilaştrii striaţi, cu fus decorat cu motive florale cu vrejuri şi cu capiteluri
împodobite cu măşti feminine cu coroană şi cu plete împletite, combinate cu o
ornamentică exuberantă. Celelalte detalii ale faţadei sunt identice cu faţada
principală, cu excepţia poziţonării ferestrelor geminate, care în cazul faţadei
secundare apar pe etajul al doilea, iar decorul de sgrafitto aici formează
coroane.
În opoziţie cu decoraţia faţadelor, în cazul cărora elementele
în stil secession sunt doar sporadice, interioarele au căpătat un decor
accentuat în stil secession. Poarta principală comunică cu sălile fostei
cafenele, decorate cu oglinzi. Sălile sunt separate prin stâlpuri cu capiteluri
decorate cu motive florale. Deschiderile semicirculare sunt încadrate de flori
colorate simetrice, pe un fundal aurit. Suprafeţele de deasupra feresetrelor
sunt decorate cu buchete de flori, care se întind şi pe tavane, buchetele fiind
compuse din flori de culoare roşie, portocalie, mov şi albastru. Buchetele sunt
înconjurate de alte compoziţii florale, dispuse pe câmpuri în formă de evantai.
Tavanul este decorat în zona candelabrului cu vrejuri de forme spiralate, din
care răsar diferite soiuri de flori. Motivele florale simetrice sunt prezente
şi în colţurile tavanului, precum şi între stâlpurile ce separă încăperile.
HOTELUL ASTORIA
(PALATUL SZTARILL)
Date istorice
În anul 1902 arhitectul Ferenc Sztarill (1859–1943)
a demarat construcţiile uneicase de raport cu două etaje, la intersecţia
Pieţii Ferdinand cu strada Teatrului. Proiectele clădirii au fost
elaborate deasemenea de către Sztarill, recunoscut fiind ca unul dintre cei mai
productivi arhitecţi ai oraşului. Sztarill şi-a terminat studiile de
arhitectură în anul 1906 la Budapesta. A fost timp de mai mulţi ani şeful
Federaţiei Constructorilor din Oradea. În procesul construcţiilor a lucrat mai
ales ca executant, în cele mai multe cazuri el a executat clădirile proiectate
de Komor şi Jakab (de ex.Palatul "Vulturul negru" şi casa Adorján), însă a lucrat şi la numeroase clădiri
eclectice şi în stil secession din Oradea.
Etajul palatului Sztarill iniţial era ocupat de
locuinţe, iar pe parter se afla renumita cafenea EMKE, cu mobilă în stil
secession. În anul 1904 proprietarul a făcut o ofertă oraşului pentru lărgirea
clădirii, prin achiziţia depozitului de decoruri de teatru din vecinătate, care
urma să fie construit într-o altă parte a oraşului. Conducerea oraşului a
respins oferta, astfel clădirea a fost lărgită cu patru axe în direcţia străzii
Teatrului. În anii 1930 palatul Sztarill a fost transformat în hotel,
preluând denumirea de Hotelul Astoria.
Hotelul a funcţionat doar timp de câţiva ani,
pentru că după cel de-al doilea război mondial a fost închis, încăperile de la
etaj fiind destinate din nou locuinţelor. Spaţiile cafenelei EMKE au fost
folosite mai întâi pentru nevoile unui magazin de mercerie, devenind apoi
spaţiu expoziţional. În anul 1975 au redeschis hotelul Astoria, însă mobilierul
original, realizat în stil secession n-a fost păstrat.
Descrierea edificiului
Clădirea de colţ are cinci axe spre Piaţa Ferdinand şi
zece axe spre strada Teatrului, având o structură compusă din parter, mezanină
şi două etaje. Deşi brâurile mediane proeminente asigură articularea orizontală
a faţadelor, frontoanele înalte, cu contururi curbate, precum turnul aflat la
colţul rotunjit accentuează puternic verticalitatea. Particularitatea clădirii
se datorează amestecului motivelor specifice stilului gotic şi secession. Axele
laterale ale faţadei dinspre Piaţa Ferdinand şi axa a patra, a şasea şi a noua
dinspre strada Teatrului ies faţă de planul faţadei. Între porţiunile ieşite,
sprijinite de console curbate, se află balcoane ondulate, cu balustrade din
fier forjat, decorate cu trandafiri şi floarea soarelui. Pereţii parterului
sunt străpunse de ferestre dreptunghiulare, la mezanină se află ferestre cu
închidere în mâner de coş, la primul etaj găsim ferestre cu închidere
trilobată, iar la al doilea sunt ferestre şi uşi cu închidere în acoladă.
Frontoanele cu închidere în acoladă sunt străpunse de ferestre cu închidere în
acoladă, suprafeţele aflate între frontoane fiind marcate de ferestre de
dimensiuni reduse, cu închidere trilobă. Ferestrele celor trei nivele sunt
încadrate de câmpuri adâncite în planul faţadei, ce urmăresc formele
ferestrelor. Deasupra cornişei turnului se înalţă un nivel străpuns de ferestre
patrulobe, precum coiful turnului, sprijinit pe un şir de colonete cu
capiteluri decorate cu motive de floarea soarelui. Sub ferestrele suprafeţelor
ieşite din planul faţadei apare un decor format din floarea soarelui, lalea şi
crin, înscrise în câmpuri dreptunghiulare dispuse orizontal. Aceleaşi elemente
pot fi zărite pe consolele aparente ale cornişelor şi balcoanelor, sub brâul ce
separă parterul de mezanină, suprafaţa aflată deasupra colonetelor turnului
fiind decorată cu lalele. Sub coiful turnului şi sub cornişa principală, în
jurul ferestrelor axelor ieşite faţă de planul faţadei putem observa un şir de
butoane decorative.
Din bogata decoraţie de odinioară, realizată în stil
secesssion s-au păstrat doar câteva elemente. În primul rând planimetria
clădirii este cea care merită o atenţie deosebită. Intrarea ce se deschide pe
colţul edificiului conduce în sălile fostei cafenele. La stânga şi la dreapta
se află câte o sală alungită, în centru fiind plasată scara spiralată ce are
acces spre mezanină. Ambele săli sunt prevăzute cu galerii curbate, sprijinite
de stâlpuri masive, care iniţial erau decorate cu oglinzi şi
lambriuri din lemn. Tavanele de la parter şi de la mezanină sunt decorate cu
stucaturi ce reprezintă motive florale stilizate, caracteristice stilului
secession.
Casa Poynar
Date istorice
La intersecţia Pieţei Ferdinand
cu strada Grigorescu, vizavi de hotelul Rimanóczy odinioară se afla mica casă
cu parter a familiei Poynár, despre care în ziarul Nagyváradi Napló la
data de 3 iulie 1904 se scria: “pe piaţa Bémer, în cel mai frumos loc al
oraşului se situează oribila casă cu parter a descendenţilor familiei Poynár, a
cărei achiziţie constituie de mult timp dorinţa comunităţii”.
Conducerea
oraşului tindea spre achiziţia imobilului, ce adăpostea mai multe spaţii
comerciale, în vederea îndreptării străzii Grigorescu, iar în acelaşi timp
achiziţia casei era râvnită şi deKálmán Rimanóczy sr., proprietarul
hotelului şi a băii de aburi din vecinătate, din dorinţa de a construi o terasă
pentru restaurantul propriu, oferind oraşului pentru închirierea locului suma
anuală de 2000 de coroane. Proprietarul casei, János Poynár, membru al
consiliului orăşenesc şi şeful depozitului de tutun, a fost de acord cu
îndreptarea străzii, prezentând în acelaşi timp şi planul lui de a ridica în
locul vechii clădiri o casă de raport cu două etaje după anul 1906, după
expirarea contractului de închiriere.
Exproprierea a fost aprobată de către
oraş la data ianuarie 1907, proiectele lui Poynár fiind depuse în aprilie. Noua
casă de raport a fost proiectată de arhitectul orădean, Ferenc Sztarill,
executarea lucrărilor fiind coordonată şi finalizată de către acelaşi arhitect,
în noiembrie 1907.
Încăperile de la parter ale noului imobil au fost destinate
diferitelor magazine, între care se afla şi prăvălia de haine bărbăteşti ale fraţilor
Koch, pe mezanină era un magazin de mobilă de fabricaţie locală şi cabinetul
stomatologic al lui Gyula Kovács.
Descrierea edificiului
Clădirea de plan dreptunghiular
aflat la colţ de stradă este dominată de o structură şi decor tipic stilului
secession. La nivelul etajelor faţada iese faţă de planul parterului, zonele
respective fiind srpijinite de un şir de console curbe, cu excepţia axelor din
flancuri, care se racordează planurilor ieşite prin intermediul unor balcoane.
Faţada simetrică are o articulare preponderent verticală, unicul element
orizontal fiind brâul median proeminent, de pe care pornesc consolele etajelor.
Cel mai caractertistic element al clădirii este turnul de colţ acoperit cu coif
bulbat, al cărui ultim nivel este articulat cu un şir de semicolonete cu
capiteluri decorate cu frunze şi croşete.
Faţadele laterale şi primul etaj al
turnului sunt străpunse de ferestre dreptunghiulare, etajul al doilea fiind
dominat de ferestre cu închidere semicirculară.
Deşi imobilul prezintă numeroase
elemente specifice stilului secession, precum consolele şi frontoanele curbe,
decorul vegetal şi zoomorf, butoanele decorative, aspectul clădirii nu este
dominat de specificele linii sinuoase, ondulate ale stilului.
Imagini
Vedere de ansamblu a clădirii |
Clădirea prefecturii Oradea
Sala din care consilierii judeţeni hotărăsc
astăzi asupra destinelor bihorenilor, din scaune moderne, de piele, era
folosită, în urmă cu circa o sută de ani, şi pentru expoziţii ale unor pictori
deveniţi celebri, precum Tibor Erno, sau chiar pentru prezentarea unui
avion, în mărime naturală, realizat la Oradea de către locotenentul
Lantzendorfer Antal.
Monument istoric, astăzi sediul Consiliului Judeţean şi al Prefecturii Bihor, casa comitatului a găzduit în aprilie 1900 prima expoziţie de artă fotografică din Oradea. La acel moment, precum în prezent, sala mare a Casei Comitatului era folosită preponderent pentru adunări cu caracter administrativ.
Monument istoric, astăzi sediul Consiliului Judeţean şi al Prefecturii Bihor, casa comitatului a găzduit în aprilie 1900 prima expoziţie de artă fotografică din Oradea. La acel moment, precum în prezent, sala mare a Casei Comitatului era folosită preponderent pentru adunări cu caracter administrativ.
În secolul al XIX-lea clădirea găzduia principalele instituţii administrative
ale comitatului, printre care şi arhiva, depozitată în 11 încăperi. „Cele mai
vechi documente păstrate erau din 1688, redactate, până în 1787, în limba
latină”.
Din această clădire a fost administrat un domeniu mult mai vast decât actualul judeţ Bihor, având în vedere că, după 1919, o treime din teritoriul fostului comitat a rămas la vecinii maghiari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu