Biserica cu Lună
Hram "Adormirea
Maicii Domnului"
Istoric
1743 - românii ortodocşi înfiinţează prima comunitate
bisericească ortodoxă din Oradea şi îşi amenajează o capelă în casa lui Mihai
Kristoff (acesta era un avocat macedo-român cunoscut în acea vreme) de pe
strada Peţa. Până la această dată singura biserică ortodoxă era cea din
Velenţa, care era departe şi în perioadele ploioase era inaccesibilă din
această parte a oraşului.
1754, 1760, 1773 - credincioşii ortodocşi (români, sârbi şi macedoneni)
fac demersuri şi petiţii la comisia imperială pentru aprobarea construirii unei
biserici ortodoxe în oraş. De fiecare dată au fost refuzaţi.
1781 - împăratul Iosif al II-lea dă edictul de toleranţă prin
care le permite românilor să îşi manifeste liber cultul ortodox.
1782, 1783 - credincioşii orădeni întocmesc alte petiţii pentru
aprobarea construcţiei unei biserici ortodoxe.
1784 - avocaţii Mihai Püspöki şi Mihai Kristoff primesc
aprobarea construcţie bisericii direct de la împăratul din Viena.
1784 (9 noiembrie)
- episcopul de la Arad, Petru Petrovici a pus piatra de temelie a Bisericii cu
Lună însoţit de un mare sobor de preoţi şi credincioşi.
1784 - 1790 s-a constituit biserica după planurile arhitectului
vienez Iacob Ederpe locul donat de Samuilă Horvat.
1786 - se prăbuşeşte bolta şi moare un zidar şi alţi 6 sunt
răniţi.
1970 - negustorii macedoneni George Costa şi Dimitrie Vasu
donează sfânta masă pentru altar realizată din marmură albă.
1790 (17 noiembrie)
- se oficiază prima slujbă în Biserica cu Lună.
1792 - se montează primul clopot (existent şi azi) şi alte
trei care vor fi topite în Primul Război Mondial de armata austro-ungară.
1793 - se instalează orologiul cu ceas şi lună construit de
Georg Rueppe, un vestit ceasornicar vienez.
1816 - s-a început pictura cu meşterii Alexandru şi Arsenie
Teodorovici din Novisad. Au contribuit la pictură şi pictorii Pavel Ghiucovici,
Iacob Gölsz şi Paul Murgu. Din pictura iniţială se păstrează doar icoanele de
pe iconostas, scaunul episcopal, amvon şi cele două strane. Se mai păstrează pe
arcul de boltă, deasupra iconostasului chipul lui Horea (ca omagiu în cinstea
revoluţiei lui, care a început odată cu construirea bisericii).
1832 (11 mai) - s-a
sfinţit (târnosit) Biserica cu Lună de către episcopul Maxim Manuilovici de la
Vârşeţ.
1836 (iunie) -
biserica a fost salvată de un grozav incendiu ce a mistuit aproape toată partea
de oraş (pe partea stângă a Crişului). Legenda spune că după acel incendiu au
fost văzuţi trei porumbei albi zburând în jurul turnului bisericii. După
această întâmplare s-a înlocuit acoperişul de şindrilă cu tablă.
1919 (20 aprilie) -
când oraşul a fost eliberat, armata română a fost primită cu pâine şi sare în
faţa Bisericii cu Lună de către viitorul episcop Roman Ciorogariu.
1973 - 1979 s-a refăcut pictura de către pictorul bucureştean Eremia
Profeta.
1983 - 1984 sculptorul Ştefan Ioan Gajo şi alţi colaboratori au
realizat cele trei candelabre.
Descriere
Dimensiuni exterioare
37,8 m lungime, 16,6 m lăţime, 19 m înălţime şi 55 m înălţimea turnului.
Stilul arhitectural este
baroc cu elemente de neoclasic. Construcţia este de tip navă cu abside şi
respectă canoanele arhitecturii bizantine având:
- altar
- naos
- pronaos
- pridvor
Altarul are pereţi dubli între care se află un coridor
lat de 0,95 m şi înalt de 4,73 m. Biserica are o singură boltă ce se sprijină
pe trei perechi de pilaştri, turnul se sprijină şi el pe patru pilaştri.
Iconostasul este tot în stil baroc târziu având patru
registre, este poleit în mare măsură cu foiţă de aur şi cuprinde 45 de icoane.
Biserica cu Lună are în colecţie numeroase cărţi
liturgice vechi începând cu Testamentul cel nou de la Bălgrad, din 1648 şi alte
obiecte liturgice printre care un baldachin din 1867 cu autograf de la
mitropolitul Sfânt Andrei Şaguna.
În cripta catedralei îşi dorm somnul de veci cei doi
ctitori Mihai Püspöki şi Mihai Kristoff şi trei dintre episcopii Oradiei: Roman
Ciorogariu, Nicolae Popovici şi Vasile Coman.
Biserica cu Lună a avut rol de catedrală episcopală din 1790 până în
2005. Până la începutul secolului XX în această biserică s-a slujit în limbile:
română, sârbă şi greacă.
Imagini din interiorul bisericii
Detalii de pe pereţii bisericii |
Imagine de sus cu interiorul bisericii |
Scaunul arhieresc |
Mecanismul ceasului Bisericii cu Lună |
Clopotele bisericii |
Istoric
1744 - se constituie o capelă pentru românii uniţi cu Roma de
către vicarul Pál Forgács, care îşi donează casa pentru aceasta.
1776 - 1777 Maria Tereza a dispus înfiinţarea la Oradea a unei
episcopii greco-catolice, recunoscută de Papa în iunie 1777. Primul episcop a
fost Moise Dragoş.
1800 - începe construcţia bisericii Sfântul Nicolae pe locul
fostei capele sub îndrumarea episcopului unit Ignatie Darabant. Lucrările au
durat până în 1810.
1836 - biserica era deja terminată şi înzestrată cu toate
cele necesare şi a fost sfinţită de episcopul Samuil Vulcan.
1836 (iunie) - în
acel groaznic incendiu care a pustiit jumătate din Oradea a ars acoperişul şi
turla Bisericii. Temperatura a fost aşa de mare încât s-au topit clopotele.
Episcopul Samuil Vulcan a fost aşa de zdruncinat sufleteşte încât nu şi-a
revenit şi a murit cu această durere în suflet, în 1839.
Până în 1870 edificiul a fost refăcut şi restaurat de episcopii Vasile
Erdeli şi Iosif Pop-Sălăjanul.
1892 - episcopul Mihai Pavel angajează pe renumitul pictor
Szirmai din Budapesta pentru înfrumuseţarea bisericii.
1907 - un vânt neobişnuit de puternic a înclinat crucea
aurită din vârful turlei. Cu prilejul lucrărilor de reparaţie clopotniţa ia foc
şi distruge tot scheletul de lemn al turlei. Ca urmare episcopul Demetriu Radu
îl angajează pe arhitectul Giovannii Quai care în anii 1910-1912 restaurează
turla în forma de azi. Tot el proiectează şi execută sfântul prestol (sfânta
masă) şi proscomidiarul, iar apoi în 1924 cafasul corului cu o capacitate de
200 de persoane sub îndrumarea episcopului Valeriu Traian Frenţiu.
1948-2005 au slujit în ea şi ortodocşii, perioadă în care s-au
efectuat mai multe reparaţii prin purtarea de grijă a episcopilor ortodocşi
Valerian Zaharia, Vasile Coman şi Ioan Mihălţan.
Descriere
Dimensiuni exterioare: 64 m lungime, 22 m lăţime, 60 m înălţimea în vârful
crucii de pe turlă.
Construcţia e o navă cu abside şi se include în stilul baroc târziu.
Iconostasul e tot baroc şi are 41 de icoane dispuse în 6 registre, este
poleit cu foiţă de aur. Stranele arhiereşti şi cantorale sunt tot în stilul
baroc şi sunt bogat sculptate şi pictate.
Biserica are bolţi semi-cilindrice în leagăn transversale şi un balcon pentru
cor generos.
Pictura este dominată de un albastru azuriu şi se remarcă frescele: Sfânta
Treime, Hristos între copii şi cuvântarea Mântuitorului de pe munte. Are
influenţe baroce târzii şi clasicizante şi este specifică locaşurilor catolice
apusene.
De remarcat ar fi cadoul oferit de împărăteasa Maria Tereza bisericii şi
anume două elemente decorative pe care sunt pictate portretul acesteia şi a
fiul său care pot fi admirate şi astăzi în interiorul bisericii.
Imagini din interiorul bisericii
Mănăstirea Sfintei Cruci
Imagini din interiorul bisericii
Iconostasul Bisericii Sfântul Nicolae |
Imaginea corului din interiorul bisericii |
Scaunul arhieresc |
Vitraliu înfăţişând-o pe Fecioara Maria cu pruncul Iisus |
Vitraliu cu scena botezului Mântuitorului |
Statuie a Fecioarei Maria din interiorul bisericii |
Mănăstirea Sfintei Cruci
Mănăstirea Sfintei Cruci a luat fiinţă în anul 1992, fiind
amplasată la aproximativ doi kilometri distanţă de oraşul Oradea, într-un loc
unde înainte de această dată nu exista nici o aşezare. În locul sterp specific
zonei, se înalţă azi, din credinţă, pentru credincioşi, o adevarată comoară a
Transilvaniei - un adevărat complex monahal. În doar câţiva ani obştea
mănăstirii a sporit impresionant, în prezent numărând 75 de maici vieţuitoare,
în fruntea cărora se află maica stareţă, Stavrofora Mina Bădilă şi
părintele duhovnic Protosinghel Atanasie Paleu, cei care veghează la
respectarea bunelor rânduieli statornicite prin canoanele sfinţilor părinţi.
Maica Mina s-a născut în localitatea Deal, de lângă Sebeş -
Alba. Satul natal al sfinţiei sale era situat într-o zonă greu accesibilă
oamenilor, chiar şi pe jos - o localitate izolată de lume în inima codrilor ce
o înconjurau protector.
Liniştea aşezării ferite de ochii oamenilor a atras, de-a
lungul vremii, nenumăraţi călugări ce s-au stabilit în pustiile din jurul
acesteia, aflând aici loc tihnit pentru sufletul şi rugăciunile lor.
Părintele Domeţie, părintele Mihail, părintele Varşanovie, părintele
Arsenie Boca sunt doar câţiva dintre oamenii cu ales har, de care maica
stareţă îşi aduce aminte cu mare drag.
Încă pe vremea când se afla în Mănăstirea Râmeţi,
împreună cu mama, sora şi fratele ei, maica Mina a aflat din gura fratelui
Ioan, un pustinc din partea locului, despre misiunea sa. Dar, întrucât nici
prin cap nu-i trecea să părăsească Râmeţul, mare i-a fost mirarea. Fratele Ioan
îi spunea la vremea aceea: "Tot stau şi mă gândesc că nu mult vei mai sta
aici şi vei pleca. Undeva, departe, departe... şi Dumnezeu vrea să ajungi
acolo. Aş vrea şi eu să ajung, măcar odată, să văd ce vei realiza. Pentru că
vei munci foarte mult. Vei clădi biserica atât de frumoasă cum nu s-a mai aflat
vreodată în locurile acelea." Maica îl "certa" susţinând sus şi tare că ea nu
doreşte să plece niciodată de la Mănăstirea Râmeţ. Dar voia lui Dumnezeu a
demonstrat că fratele Ioan avea dreptate şi că, într-adevăr, misiunea ei era să
zidească o mănăstire.
Astfel, edificarea mănăstirii a început, din voia lui
Dumnezeu, în 1992, graţie iniţiativei stareţei şi că binecuvântarea Prea Sfinţiei
Sale dr. Vasile Coman, episcopul ortodox de atunci al Oradiei. Singura
clădire a mănăstirii era, în acea vreme, o casă cu o vechime de aproximativ un
secol, devenită mai apoi biblioteca şi muzeul mănăstirii.
În anul 1993 se aduce aici prima biserică a mănăstirii - o
bisericuţă de lemn, datând de la începutul secolului al XVIII-lea, clasată
astăzi între monumentele istorice. Bisericuţa de lemn a fost adusă din satul
Corbeşti, judeţul Bihor, într-o stare de degradare avansată, însă s-a reuşit
reconstituirea ei astfel că şi-a redobândit strălucirea de altădată.
Bisericuţa de lemn ce poartă hramul "Sfânta Cuvioasă
Parascheva şi Sfinţii Arhanghel Mihail şi Gavril"
reprezintă atât un monument istoric din secolul XVII, cât şi o legătură peste
timp cu tradiţia românească a locului. Mărturie a unor vremi nemiloase, când biserica ortodoxă era
oprimată, bisericuţa din lemn, simbol al unei nobile rezistente, a fost aşezată
pe piedestalul reprezentat de prima terasă a dealului. De aici ea priveşte azi
la gloria bisericii din zid aflată la câţiva metri mai jos.
În anul 1994 s-a pus piatra de temelie a bisericii
principale purtând hramul "Adormirii Maicii Domnului". Biserica
"Adormirea Maicii Domnului " este unică în Transilvania datorită
picturii sale exterioare. Ea face legătura spirituală cu bisericile pictate din
Nordul Moldovei, obicei pierdut, nu la mult timp, după moartea marelui voievod
Ştefan cel Mare. Biserica, construită în plan triconc, prezintă frescă atât
interior cât şi exterior, cu pictură bizantină, culorile folosite fiind în
cea mai mare parte culori naturale. Construită într-un extraordinar stil
moldovenesc biserica s-a înălţat aici din multă dragoste faţă de Dumnezeu şi
din truda neobosită a obştei mănăstirii dar şi din bunăvoinţa credincioşilor
iubitori ai celor sfinte. Fiecare centimetru pătrat al pereţilor exteriori are
câte ceva de transmis credincioşilor. Diferite momente din Vieţile
Sfinţilor sunt redate în cele mai mici amănunte fiind o reală desfătare
pentru ochi şi o bucurie pentru sufletul creştin.
Deşi aflată la început de drum mănăstirea are deja câteva
ateliere. Astfel, aici găsim un atelier de croitorie, altul de broderie, unde
se execută veşminte preoţeşti cu divese modele de broderie, şi un alt atelier
de pictură, de unde ies icoane bizantine pe pânză sau lemn. Atelierul de
croitorie al Mănăstirii Sfintei Cruci, având o dotare modernă, execută cele mai
diverse modele de veşminte preoţeşti la preţuri foarte accesibile. Modelele de
broderie, atât la veşmintele preoţeşti cât şi la praporii brodaţi, sunt
inspirate din frumoasele broderii greceşti.
Imagini
Biserica din interior |
Biserica din interior |
Pictura exterioară a bisericii |
Pictura exterioară a bisericii |
Biserica de lemn |
Imagine a curţii mănăstirii |
Veşmând preoţesc realizat în atelierul mănăstirii |
Prapor realizat în atelierul mănăstirii |
Mănăstirea Buna Vestire
Mănăstirea Buna Vestire a fost clădită de către Armata
Română în anul 1936, care în perioada dintre războaie a ridicat câte o biserică
ortodoxă pentru românii ce locuiau în zone puternic maghiarizate.
În perioada
dintre anii 1998-2007, au fost efectuate următoarele lucrări: la interior,
biserica a fost retencuită şi pictată în tempera, decorată cu iconostas din
lemn de tei, mobilier din lemn de stejar, policandru, parchet, încălzire
centrală.
La exterior au fost executate lucrări de subzidire şi consolidare, zidurile au fost retencuite, iar întreaga biserică a fost acoperită cu tablă de aluminiu. A mai fost înzestrată, de asemenea, cu toate obiectele necesare tinerii slujbei. În curtea mănăstirii, a fost construit altarul de vară (cu o mică biserică la subsol), chilii, şi o clădire pentru asistenţă socială.
La exterior au fost executate lucrări de subzidire şi consolidare, zidurile au fost retencuite, iar întreaga biserică a fost acoperită cu tablă de aluminiu. A mai fost înzestrată, de asemenea, cu toate obiectele necesare tinerii slujbei. În curtea mănăstirii, a fost construit altarul de vară (cu o mică biserică la subsol), chilii, şi o clădire pentru asistenţă socială.
Imagini
Biserica mănăstirii |
Altarul de vară |
Biserica Sfântul Apostol Andrei
Biserica a fost concepută ca una ortodoxă și din punct de
vedere arhitectural, cu elemente și detalii inspirate din celebrele prototipuri
bizantine: Sfânta Sofia și Chora din Constantinopol. Dacă în paraclisul de la
demisol se descoperă smerenia Bisericii Creștine, în biserica propriu-zisă,
este evidentă slava Ortodoxiei. Exteriorul este zidit în cărămidă clincherită,
special adusă din Austria, este acoperită cu tablă de cupru, are geamuri
termopan din stejar stratificat, iar pe fațada „ turnului clopotniță” a fost
executată o icoană în mozaic (12 mp) reprezentându-l pe Sfântul Apostol Andrei,
cel întâi chemat, ocrotitorul României si al acestei biserici. Soclul este din
piatră de Băița cu ocnițe de aerisire, protejate cu grilaj din fier forjat,
folosit si la grilajele de la geamuri și la gardul de împrejmuire a spațiului
verde amenajat. Scările sunt placate cu cărămidă specială. În turnul clopotniță
au fost așezate trei clopote de 750, 350 și respectiv 170 de kg care sunt
acționate electric. Spațiul interior respectă rânduielile canoanelor ortodoxe,
pictura, în lucru, este in tehnica „al fresco” cu ornamentație bizantină, iar
cupola pictată , a fost poleită cu foiță de aur pur.
Iconostasul este sculpat în marmură, cu intarsie din marmură
colorată, ușile împărătești din bronz, iar icoanele pictate pe lemn de tei.
Pardoseala este din granit, în două nuanțe. Policandru cu celelalte candelabre
și aplice sunt din bronz, aduse din Grecia, ca de altfel toate obiectele
liturgice. Din încredințarea P.S. Ioan, biserica a fost binecuvântată de către
P.S. Justin Sigheteanul si P.S. Petroniu Sălăjanul în data de 30 noiembrie
2006, și are hramul „Sfinții români”.
Paraclisul se află în demisolul bisericii, construit într-un
stil „catacombă” ce amintește de perioada creștinismului primar. Interiorul
este zidit în cărămidă arsă, rostuită, cu arce și bolți cu spații bizantine bine
definite, iar pe jos a fost pavat cu dale din pământ ars, protejate cu un strat
de ulei de in. Iconostasul este zidit tot din cărămidă, cu ornamente din
marmură, iar ușile împărătești, candelabrele, aplicele și balustradele sunt din
fier forjat. Icoanele praznicare, cât și cele de pe iconostas sunt pictate in
vechea tehnică „tempera cu ou” pe lemn de tei. Paraclisul cu hramul „Sfântul
Apostol Andrei” a fost finalizat în doar 11 luni de trudă și jertfă și a fost
târnosit, din încredințarea P.S. Ioan Mihălțan, de către P.S. Justin
Sigheteanul și P.S. Petroniu Sălăjanul, înconjurați de un sobor de 70 de preoți
și diaconi, în 30 noiembrie 2001.
Sub scările bisericii, foarte generoase (21 de trepte), s-a
amenajat o sală bizantină și o trapeză pentru ședințele Consiliului Parohial,
întruniri și agape creștinești. Stilul acestor spații este același cu cel al
Paraclisului de la demisol. Pe langă cele amintite mai sus, în aceste încăperi
își desfășoară activitatea și „grădinița duminicală” pentru preșcolarii parohiei.
Mai multe educatoare binevoitoare desfășoară aici activități educativ
religioase după o programă bine stabilită. Părinții își aduc copiii la
„grădiniță” unde sunt primiți de către educatoare, învață rugăciuni, cântări
religioase, desenează și pictează scene religioase, ascultând în același timp
Sfânta Liturghie, iar la momentul potrivit în mod organizat sunt aduși în
biserică pentru a fi împartășiți. Această activitate este folositoare
deopotrivă copiilor cât și părinților, care își știu copii la biserică,
participând mai liniștiți la Sfânta Liturghie.
Imagini
Intrare în paraclist |
Imagini din interiorul paraclistului de la subsol |
Camera bizantină |
Biserica Sfântul Ladislau
Biserica Sfântul Ladislau din Oradea este unul din cele mai vechi edificii ecleziastice ale orașului. În biserică se găsește cel mai vechi altar din Oradea care se află în uz din 1730 până în prezent. Lucrările de construcție a bisericii, care o vreme a îndeplinit funcția de catedrală episcopală, au început în jurul anului 1720 și au fost finalizate în 1741.
În prima fază era compusă dintr-o sigură navă și o absidă semicirculară. Sfințirea bisericii a fost oficiată de episcopul Paul Forgách în anul 1756. Turnul, după o încercare eșuată a episcopului Csáky Miklós din 1738, a fost ridicat abia în anul 1800.
Tabloul de deasupra altarului principal îl reprezintă pe Sfântul Ladislau întinzând cheile orașului episcopului de Oradea. Frescele de pe boltă, pictate în anul 1908 de Gyula Turz, prezintă diferite scene din viața regelui Ladislau: cum face să izvorească apă din stâncă, cum supraveghează construcția primei catedrale din Oradea.
Imagini
Exteriorul bisericii |
Icoană din interiorul bisericii |
Altarul bisericii |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu